tisdag 2 september 2014

Höstens medvetna val!

Nu när hösten nalkas brukar jag få ett nytt ryck i min rensning och kemikaliebantning här hemma. Jag har till exempel rensat ut "skräpleksaker" från döttrarnas rum (ex McD-leksaker, små plastsaker mm som kommit in under sommaren), jag har gjort en storrensning bland barnkläderna, dels det urvuxna, dels sådant som inte kommer att användas. Ut på Tradera med mycket kläder. Och in med en trevlig liten summa som jag valt att återinvestera i bra, hållbara, miljövänliga produkter. Nedan kommer lite tips på fina (barn)saker, som jag tycker är väl värda att lägga pengarna på!
 
Moa fick en pyjamas från Ekotjusigt. Den är i finaste GOTS-bomull och det är en riktig fröjd att känna på kvaliteten. Med uppvikbara muddar kan man ha den längre dessutom.

Nellie fick denna kanin från samma ställe. Märket heter Kallisto och djuren har ullfyllning.
 De luktar ull, inget annat. Underbart! Vill så gärna att mina barn endast ska sova/mysa med bra material istället för flamskyddsbehandlad polyester.

Nellie har en rostfri Blafre vattenflaska med en uggla på, den har hon till utflykter i skogen, på stranden eller hela sommaren på förskolan. En sådan här ska Moa få, när det nalkas förskola för henne.

Båda tjejerna har i år fått ullfleece istället för plastfleece till lager 2. Till Nellie köpte jag nytt på Polarn & Pyret, till Moa begagnad dito. Tydligen ska de vara Superwash-behandlade, vilket är ett lite sämre alternativ. Men de riktiga märken Nöstebarn, Engel mm är betydligt dyrare! Och ullfleece är definitivt ett steg på vägen!
 

Till Nellie blir detta årets höstsko. Kavat Idun, snygg, miljömärkt & bra. Kommer sedan att behållas till lillasyster.
 


Moa fick ett par från Bobux, redan testade och sitter super. Trillar inte av, till skillnad från kopiorna, är av skinn och inte kemikaliebehandlade med tungmetaller.


Till de hemlagade smakportionerna blir det de här fiffiga burkarna från Medveten Mini!

Även det här fina pennskrinet/sminkväskan kommer från Medveten Mini,
någon sak till sig själv får man ju köpa ;)

Och sist men inte minst arbetar jag (& Lina, en av mina vänner!) för att hitta denna åkpåse begagnad, till ett skäligt pris. Märket är Voksi, modellen heter Urban och är gjord i ull och dun. Kostar ny 2000 kr men begagnad hamnar man på hälften eller mindre. Mycket bättre material än den plastfleece vi har i gamla åkpåsen, som nu får nytt liv på Tradera eller Blocket!
 
Som ni ser sker det fortfarande en gradvis förbättring av material. Jag har nu hållit på i två (!) år och fortfarande stöter man på hinder, fortfarande har man saker att byta ut eller slänga.

I hemmet har jag äntligen bytt alla innerkuddar i polyester till ekologisk ull/bomull. I höst ska alla CD- & DVD-skivor ut (fodralen innehåller Bisfenol), jag fortsätter att byta ut barnkläder, skor, kökssaker, textilier (gardiner, plädar) och ting. Kvar är sedan kläder till mig själv, fortfarande en djungel och dessutom ett modeval. Kläder i ekologisk ull & bomull är bra, men sällan så himla moderiktigt, hur ska man kunna skippa all polyester?!

Inga kommentarer: