söndag 17 maj 2015

Scrapträff och kostval!

För 2 v sedan var jag på scrapträff i Trelleborg, den s k Trelleborgsträffen. Vi var ett drygt sjuttiotal som scrappade kort, altered och LO. Bland annat var det ett gäng tjejer från Danmark, kul! Vi träffades från kl.9 på lördagen (vill jag minnas) och avslutade kl.23. Den fortsatte sedan på söndagen, för de som ville. Jag hann med 5 kort, man snackar mycket, shoppar en del (var 5 scrapbookingföretag på plats), inspirerar varandra och diskuterar. Jättegivande, i synnerhet för mig, som knappt hinner scrappa något hemma! Här kommer första kortet:
 




Den går av stapeln till hösten och då hoppas jag kunna återvända :)

Annars är det inte mycket pappershobby här hemma just nu. Jag har istället snöat in på jerseytygerna och håller på att sy två sommarklänningar med tillhörande leggings till varje dotter. Nedan ser ni tygerna, eller ja, en glimt av dem åtminstone ;)


Men mitt allra största projekt just nu är jag själv. Läser just nu på om olika kostinriktningar, socker, anti-astma, GI, LCHF, E-nummer, supermat, rawfood, detox mm mm. Vilken djungel!! Många inriktningar går hand i hand, andra är mycket motsägelsefulla. En sak är i alla fall säker, att minska på de snabba kolhydraterna i form av socker, vitt mjöl, samt minska halvfabrikat och E-nummer och äta mer ekologiskt verkar alla vara eniga om. Och det håller jag med om. Så just nu försöker jag öka upp nyttiga fetter och protein för att skippa sötsuget. Jag har även börjat äta mjölkprodukter, efter 7 mån. Men är försiktig, min astma har ju aldrig varit bättre än när jag ätit mjölkfritt. Här är böckerna jag plöjer igenom just nu:


Är min dotters mjölkproteinallergi över då? Nej, jag valde igår att sluta amma, efter 16 månaders mys. Mycket skönt, lite sorgligt. Sista bebisen jag ammade, känns väldigt definitivt på något sätt. Hon är inte så liten längre, min minsta. Nattamningen tog 3 nätter att fasa ut. Men dagamningen är både lite svårare och lite lättare. Man kan lättare distrahera henne men hon är inte helt nöjd och blir förbannad så då får maken ta henne. Men vad man läser har de glömt amningen ganska snabbt, så det är mest mitt blödiga hjärta det handlar om. Jag har velat sluta ett tag nu och känt mig redo men så fort hon blir ledsen veknar jag. Därför bestämde vi att jag skulle börja äta mjölkprodukter för då kan jag ju inte amma! Mycket smart (hoppas jag!) ;)

Inga kommentarer: