torsdag 9 augusti 2012

Modet hösten 2012!!

Hoppas ingen svimmar av chock, ett inlägg idag igen!! Men nu när det varit så dåligt väder har jag fått höstkänslor! Så igår köpte jag en hög med modemagasin & började min digra research inför hösten! Det är något speciellt när höstkläderna kommer, förknippat med mys, varma drycker, pocket & tända brasor liksom :0) Det pirrar i kroppen av förväntan & efter att ha läst 5 olika tidningar (Chic, Styleby; Damernas värld, Elle & Femina) tycker jag mig fått en hum om höstens trender. Liksom allt annat i denna värld har vi multipla alternativ så ni får sortera ut favoriterna själv! Men huvudgrupperna är:

Barock: sammet, spets, svart, plommon, oxblodsrött, guld, broderier, stora smycken & brokadmönster. Detta ser man inte så mycket av (än) hos kedjorna men gissar att det blir total anstormning när hösten har kommit igång ordentligt!

Uniform/militär: dubbelknäppta strikta jackor, herrinpsirerat, militärgrönt, långa kappor & vadlånga byxor.

Metallic: denna stil har vi redan sniffat på under våren men nu blir det ännu mer bling, metallictröjor, kjolar, kvajer, stickat, byxor mm. Silver & guld syns mest Och kombineras snyggast med casual kläder i vitt, svart eller pasteller!

Ridsport & cowboy: Ganska bred & lagom trend med allt från engelsk överklasstil till cowboy-fransar. Tror inte på särskilt stort genomslag i Sverige men vem vet, jag kanske får äta upp det senare i höst.

Trendfärgerna är oxblodsrött & lila framför allt! Ett plagg i dessa färgerna & du är hemma! De flesta kedjor verkar ha tagit fasta på de varmare tonerna av lila & MYCKET oxblodsrött. Koboltblått fortsätter att vara stort. Och även om inga modetidningar pratar om smaragdgrönt finns det en hel del hos kedjorna. Accentfärger är svart, vitt, grått, orange & milda pasteller (lite ovanligt!).

Material att hålla utkik efter är (förutom ovan nämnda) skinn & päls. Övriga saker som nämns är kjol/klänning över byxa (90-tal!), oversize kläder, boots med konformad klack & knähöga stövlar (enligt Styleby!). Ska bli spännande att se vad som infrias :0)

Nedan kommer i alla fall ett smakprov på kläderna jag har gått igång på!


Spets, alltid lika rätt! Top från Indiska. Tror att senhöstklänningarna kommer vara mycket barocka, inte minst nyår?


Peplum-topparna (och klänningar) fortsätter att vara stort, man hittar snygga alternativ på bl a Lindex (ovan).




Denna vackra koboltblåa färg älskar jag, framhäver ögonen så fint ;0) Från H&M.


Snygg väska från KappAhl!


Jag älskar smaragdgrönt & är så glad att den trenden stannar lite till! Denna fina blus från Lindex.


Ankellåna byxor & Peplumkavaj. Detta set från H&M. Någon tidning tipsade att man kunde kombinera med lång kofta & loafers... Nja... Lägger man till en lång kofta ser man kortare ut. Och loafers har jag upplevt vad jag ska ha ha. Nä, för min del blir det ballerina eller high heels isf ;0)


De mönstrade byxorna konkurrerar hårt med jeansen i höst. Dessa från H&M gillade jag skarpt!


Kragarna på blusar & toppar fortsätter, här från H&M.


Stickat är så klart stort som vanligt (ren självbevarelsedrift!). I höst är det mycket flätstickat & grovstickat, det gillar vi! Tröjan ovan från Lindex.


Och med metallic-effekt går också bra! Lindex igen :0)


Jackan jag är sugen på går i oxblodsrött & är från H&M!
Kommer nog mer mode när jag shoppat loss lite i augusti, återkommer med utfallet ;0) Hoppas guiden gav er en hum & lite smakprov. Jag vill självklart poängtera att detta är min synvinkel, en 34-åring i sina bästa år! :0) Nu ska jag inta sängläge, natti natti!

PS: Tack för alla värmande kommentarer, vi hoppas på en bra höst :0) DS.

Inga kommentarer: