tisdag 13 augusti 2013

En tom tisdag!

Ja, nu har vardagen knackat på dörren igen, med alla rutiner och tider. Faktiskt ganska skönt, om jag får vara ärlig. Nellie har varit lite rastlös sista veckan och sprang in på dagis idag och storkramade alla fröknar, sedan kompisarna. Jag grät en liten tår så rörd jag blev. Är en ynnest att dottern har ett så fantastiskt dagis med underbara fröknar och vänner. Jag fick en snabb "puss och kram", sedan sprang hon in och lekte! Även om det bara är 15 timmar per vecka kommer hon (och jag) att må gott av lite distraktion och stimulans. För hur man än slår knut på sig själv, kan man aldrig ersätta 15 barn och 3 fröknar. Inte minst när man är gravid och lite ur balans.
 
Jag har varit lite extra trött sedan i lördags och haft influensaliknande symptom ihop med noll energi. Så igår var jag på Vårdcentralen som konstaterade för lågt järnvärde, för lågt blodtryck och för hög sänka. Inte konstigt att man varit ur gängorna? Börjat knapra Niferex järntabletter, dricka mer vatten för att få upp blodtrycket. Om jag fortfarande har värk i kroppen imorgon ville de ta nya prover, för att säkerställa virus/bakterie. Skönt att de tar det på allvar när man själv tycker man är gnällig.
 
Är nu i vecka 18 & magen har stannat upp lite. Väger exakt på hektot vad jag vägde med Nellie i samma vecka! Jag längtar mycket till ultraljudet nästa vecka och räknar ned dagarna! Mår bättre men fortfarande illamående vid värme, stress, hunger, trötthet & törst. Kott & gott, ganska klockad i mitt liv, likt Skalman! ;0)
 
Och apropå symptom skrev jag på FB igår att jag inte mådde så bra, illamåendet, noll aptit och energi, klämd ischiasnerv och influensasymptomen tog ut sin rätt. Fick många fina kommentarer men en person tyckte att det var fel forum att skriva i då det fanns barnlösa som aldrig fick chansen att uppleva en graviditet..?! Jag förstår infallsvinkeln och vill självklart inte trampa någon på tårna, men tyckte det kändes oerhört konstigt att vändas till en "bad guy" efter vårt kämpande för att få barn! Jag har många fina vänner i min omgivning som kämpar varje dag eller har kämpat extra hårt för att få barn, så jag vill nog påstå att jag är ödmjukare än många andra. Även om man tänker mindre på barnlöshetssorgen när man fått barn, man slutar ju inte att utvecklas som person. Men försöker stötta och vara en vän till de som kämpar. Påhoppet kändes därför lite orättvist.
 
Dessutom kunde jag inte låta bli att reflektera över att det är väldigt förbjudet att få gnälla vid graviditet eller över sina barn i Sverige? Det tar ju inte udden av den längtan, tacksamheten och kärleken man känner varje dag över chansen att få bli förälder. Men alla dagar är ju inte bra dagar. Varför känner sig folk så provocerade av en sådan sak? Inte minst vi kvinnor själva, borde vi inte stötta varandra istället för att trampa på varandra? I dagens samhälle bär vi ju generellt ändå den största biten av graviditeten, förlossningen och föräldraledigheten. Varför får vi inte ha en dålig dag? Förbryllar mig mycket faktiskt.
 
Men över till något roligare, lite färgglada kort, med barnkalaskänsla! Det mesta av produkterna är Panduro, gillar deras naiva serier. Och apropå Panduro, i lördags var det ett år (!) sedan jag slutade. Var har tiden tagit vägen???
 
 
 
 
 
 
 
 


Nu ska jag ta tag i lite vardagssaker, söka jobb, ringa lite samtal osv.

Ha en bra dag på er!

1 kommentar:

Petra/Paradise sa...

Först och främst.
GRATTIS till graviditeten vännen!
Vad härligt att det äntligen blev en liten bulle i ugnen till :)
Avis är ju jag såklart, det är en härlig tid, trots allt som påfrestar kroppen under denna period.

Korten är supersöta!
Härliga färger och lekfulla detaljer!

Må gott!
KRAM Petra