onsdag 11 juni 2014

Mammakroppen & Dalai Lama!

Ja, vilken titel va? Tänkte börja lite med kroppen. Den fantastiska mammakroppen, som tillverkar ett barn under nio månader, som töjs & tänjs så mycket att hjärtat flyttar sig för att bebisen ska få plats. Vilka fantastiska mekanismer vår kropp har! Så stolta vi borde vara! Men nä, sekunden efter bebisen är född ska det arbetet inte synas längre, tycker samhället. Det tycker jag är SÅ sjukt.
 
Därför vill jag skriva lite om Jade Beall. Hennes berättelse har figurerat på Facebook, fotografen som fotograferade sin egen kropp som nybliven mamma & la ut på sin facebooksida. Hon kunde då inte ana att det skulle delas tusentals gånger och att hon skulle bli fullkomligt överöst med berättelser från hela världen, om mammor, deras förlossningar och kroppar. Hur svårt de tyckte att det var att passa in i stressnormen idag. Att se perfekt ut direkt efter förlossningen. Hon valde att fotografera många av dessa mammor och hennes foton har nu resulterat i en bok & ett smakprov kan ni se här!
 
För som sagt, nu för tiden ska det ju inte synas att man fått barn, man ska helst vara i sina gamla kläder efter någon vecka & komma välsvarvad i bikini efter en månad. Har någon av er någonsin sett en kändis med bristningar, hängmage, åderbråck, hängboppar, celluliter eller bara ren övervikt? Nä, just det. Har man fött barn gömmer man sig tills man är tillbaka i sin gamla (eller än bättre: helt nya, lyfta, välpumpade, deffade, föryngrade) kropp. Tycker man inte kvinnor har tillräckligt att stressa över redan?
 
Nä, jag ska njuta av bebistiden, den går så snabbt. Jag försöker absolut att äta bra (och choklad gör en mamma glad!), gör knipövningar, går promenader mm. Men vägrar stirra. Det tar minst ett år innan kroppen är återställd. Det syns på en kvinnas skelett om hon fött barn eller inte. Under en graviditet har hjärtats belastning ökat, blodtrycket har påverkats, brosk och ligament har blivit mjukare, bukmusklerna har tänjts ut och separerats, tarmen påverkats av graviditetshormoner, bäckenet har luckrats upp och mycket mer. Såret där moderkakakan suttit fast tar 6-8 veckor att läka. Och så vidare.
 
Om jag tar mig själv som exempel:
 
Mina hormoner har först nu börjat normaliseras. Jag har till exempel haft liten eller ingen hårväxt på kroppen under 4 månader men å andra sidan inte tappat något hår på huvudet. (visst är det bisarrt?!) Men nu har saker återgått till det normala på kroppen & jag tappar en hel del hår på huvudet. Mitt hår har också mörknat en del under graviditeten. Jag gick upp 16 kilo men tappade bara 5 kilo efter förlossningen. Ytterligare 3 kilo har försvunnit nu (viktväkta för tidigt var ingen bra idé). Jag ser fortfarande ut att vara gravid. Mina fötter ökade en storlek efter Nellie. Jag har bristningar (jag kallar dem mina krigsärr). Bikini kommer inte vara det mest spännande i år. Men det får vara så. För jag har fött barn. För jag ammar ett barn. Jag är mamma till två. Och en stolt sådan.
 
Jag avslutar med ett citat från kloka Dalai Lama:
 
Människan offrar hälsan för att tjäna pengar,
sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan.
Hon är så angelägen om sin framtid att hon inte lever i nuet.
Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden.
Hon lever som om hon aldrig ska dö
och så dör hon utan att någonson ha levt.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Bra där!!!