tisdag 7 oktober 2014

Härliga höst?!

Hela september och början av oktober har ju bjudit på underbart väder! Sol, 15-20 grader och bara lite vind. Jag har verkligen njutit, helgen tillbringades till exempel i t-shirt, i trädgården, där jag städade uthuset, satte de sista jordgubbsplantorna i jorden och gjorde fint bland pallkragarna. Vi har ju börjat putsa om grunden till huset, haft en jättebra murare på plats, som blev klar förra helgen. Så därför tillbringades några timmar med att lägga tillbaka jord och singel över dräneringen. Och så bygger maken på trappan och det kommer bli mycket fint. Jag är djupt imponerad av hans engagemang, kunskap & noggrannhet! Har blivit mycket fint, ska visa er bilder sen.
 
Men tillbaka till hösten! Sen igår har det varit riktigt busväder, blåst, 10 grader & mulet. Även kallat inomhusväder. Så idag ska vi sota skorstenen och sedan inviga med en härlig brasa ikväll, den och lite tända ljus värmer ända in i själen! :) Känner även längtan till puttrande grytor och värmande soppor, blir nog något sådant till middag ikväll?
 
Förrförra helgen var vi ju i Skånes djurpark, campade en natt på deras camping. Söndagen avslutades med en härlig skogspromenad och då kunde jag inte låta bli att fotografera lite. Nedan kommer ett smakprov på detta:
 



Jag har även ett litet höstkort på lut, som jag tänkte kunde passa nu i höstrusket ;)
 






Annars rullar livet på och jag älskar våra vardagar. Jag läser ju en hel del studielitteratur och skriver rapporter och oppositioner, vilken tar den mesta tiden på kvällen. Men om 2 veckor är den första kursen klar, det ska bli ganska skönt och jag hoppas få lite mer tid för pyssel, ligger några projekt och tittar på mig som jag längtar att få sätta tänderna i! ;)

Och Moa bara växer, numera en tjej på 73 cm & 8,5 kg. Med en tand uppe tuggar hon nu frenetiskt maten hon får, just nu äter hon frukost, lunch & middag, med lite kompletterande amning. Däremot vägrar hon allt utom vatten i flaskan + att hon får röda utslag kring munnen av gröt och välling så det har vi lagt ner. Så amning på natten har hon inte slutat med än. Hon ska testas för mjölkproteinallergi den 20 okt, sen tar det en månad innan vi får svar. Men hon är glad och nöjd ändå! Hon har numera förstått gåstolen & kör runt med ett glatt leende, jagandes storasyster, pillar på allt hon får fatt i (långa armar jajemen!) och kör på våra tår ;)

Storasyster i sin tur börjar bli riktigt intresserad av bokstäver, att skriva ord och att räkna plus och minus. I söndags var hon och jag i stan (Malmö), vi åt lunch på Espresso House och såg sedan Pettson & Findus på bio, en riktig tjejdag! Bion var en belöning för at hon, sedan 2 månader tillbaka, somnat och sovit själv i sin egen säng, på eget rum. Börjar bli stora tjejen! :)

Inga kommentarer: