söndag 1 december 2013

Lucka 1: adventsmys & källarrenovering!

Då är det äntligen dags för min adventskalender och oj, vad jag har pysslat, fotograferat & retuscherat! Himla kul! Idag vankas lucka 1, så klart med vår adventsstake & adventspynt i fönsterna.
 
Som alla vet är det den lantliga stilen som faller mig i smaken och den har mer och mer gått åt det klassiska vit-röda hållet. Älskar patinerade krukor och kombinationen med mossa & rutiga band så är det lantligt så det förslår. Zinksiffrorna har några år på nacken, bandet är Tildas från Panduro och brickan köptes ifjol, på Vellingeblomman.


I fönsterna står mina adventsljusstakar från Ellos, Ture heter de. Har inte funnits i deras sortiment på något år men i år hade de fått in dem igen och jag knep ytterligare två, till ovanvåningen. Har även två äldre svarta som jag ska be sambon spraymåla vita, har lärt mig med åren att det vita tröttnar jag inte på. Gardinerna är från Åhléns, krukorna har 5-6 år på nacken och fungerar året runt men får röda band till jul. Tomten köptes på Jordberga julmarknad för några veckor sedan. Snöstjärnegirlangen köpte jag i Panduros outlet.


Nu vankas det lite småstädning, följt av lussebullbak. Klockan 15 dyker min släkt upp, på den traditionella julglöggen med risgrynsgröt. Ska bli mysigt!

Maken har idag och igår varit och hämtat två begagnade Expedit samt köpt ben, bordsskiva och rullvagn på Ikea, så snart är källaren inflyttningsklar! Längtar! Jag har börjat sortera mitt hobbymaterial i lådor, digert arbete. Kommer bli perfekt nere i källaren, bra ordning och mycket förvaring, uppskattat!

Ha nu en härlig första advent på er! :0)

Inga kommentarer: