söndag 22 december 2013

Lucka 22: Söta snögubbar & sneek peek källare!

Även idag har vi burit & burit & städat & sorterat. Måste ge oss själva en eloge, för när Niklas & jag verkligen sätter fart, då händer det mycket på kort tid. Jag tror vi höll på till 21 igår och hela förmiddagen idag. Nu är alla möbler och saker till hobbyrummet nere i källaren, jag har sorterat och försökt få alla saker på plats (vilket var en del). Tänk er 7 års inköp när jag arbetade på Panduro, 6 års julheminredningstidningar, alla lapptäckestyger, filt, garn, färger, hobbymaterial, kortmaterial, alla fackböcker jag läser, skönlitteratur osv. Digra högar & jag kommer rensa ut en del efterhand, men prio nu var att få allt i hyllorna. Och det blev riktigt bra! Därför tänkte jag ni skulle på en liten sneek peek idag.
 
Men först några söta snögubbar, nästan som de tre vise männen, men i korrekt genusperspektiv har jag smugit in en hen & en kvinnlig snögubbe ;0) Här kommer de!
 

Söta snögubbar
 
Du behöver:
 
Vaddkulor och vaddägg
Tandpetare
Diverse dekorationer
Röda träknappar samt rörliga ögon
Ullvadd
Glitterband
Hård kartong
Lim
 
Så här gör du:
 
Ta en tandpetare och häll lite lim på ena änden, stick in i vaddkulan som ska bli huvud. Upprepa och stick in i vaddägget som blir kropp. Nu har du en snögubbe. Limma sedan fast den halva träkulan till näsa samt rörliga ögon. Klipp ut en cirkel i kartong och limma fast ullvadden till snö samt snögubben på kartongen. När limmet torkat, dekorera snögubbarna med olika pynt. Jag har använt bl a krona, glitterband, glitter, dekorsvampar, vingar, ullfilt till halsduk och dekorbär. Man kan använda mycket kortdekor, saker från blomsteraffären eller naturen.
 



 
Och så en liten sneek peek från källaren!  
 
En av två Expedit-hyllor, denna fylld med lådor och tidsskriftsamlare från Ikea. Ni ser även mina tyger samt två påsar med ullvadd. I lådorna finns ullsaker, garner, textiltillbehör, pågående projekt, saker man kan altra osv. I tidsskriftsamlarna har jag inspiration, papper, uppstämplade motiv, symönster, kataloger från Stof & Stil mm. Överst ser ni en del av min skönlitteratur, mina lapptäckestyger samt två pågående lapptäckesprojekt.

Om man står med Expedit-hyllan i ryggen ser man den hörnan där mitt skrivbord nu kommit på plats. Väggen är gjord av gammalt tegel från en brandstation, bjälkarna är framtagna i taket. Ni kommer se fler vita väggar sedan, de är målade med miljövänlig & icke emitterande lerfärg. På golvet ligger en ljusgrå nålfiltsmatta. 
Måste själv få säga att vi är toppen-nöjda, det blev mycket bättre än jag nånsin vågade hoppas på! Längtar till arbets- & pysselstunder, nu känns det som att allt är på plats för att starta mitt livsprojekt, mitt framtida företag och ta tag i mina drömmar! :0)

Inga kommentarer: