tisdag 12 november 2013

Att ge julklappar med hjärtat!

I november är dagsljuset verkligen begränsat, inte minst här i Skåne där ösregent härjar och ingen snö har hälsat på än. Så fast jag har flera fina julkort, nyinköpta tomtar och syprojekt att fotografera får det vänta lite, i hopp om en dag med lite solsken! Istället ska jag visa min önskelista och lite medvetna julklappar för julen 2013.
 
Även på min önskelista lyser mina engagemang igenom. Eller vad säger ni om rostfria produkter (att ersätta plasten med), en ullfilt från Klippan (istället för flamskyddsbehandlade polyester- och fleecefiltar), en hederlig CD-spelare som inte är trådlös, en batteridriven väckarklocka (för att slippa elektronikvaror i sovrummet) eller en råsaftcentrifug att göra juice av våra äpplen? Dessutom har verkligen min gamla inställning "en massa julklappar" bytts mot ett par "färre men värre". Känns bra, ansvarsfullt och medvetet. (dessutom har jag i år delat upp önskningarna till våra föräldrar för att undvika dubbletter).
 
 
 
 

Till Nellie blir det Skrållan-tillbehör, en sparkcykel, ett ekologiskt bäddset, ett ekologiskt gosedjur och presentkort hos Grön interiör, för att kunna köpa bäddmadrass, kudde och täcke i ekologisk bomull (och ja, förutom sparkcykeln, är vi klara).

Jag och maken har valt att begränsa antalet julklappar till varandra och istället, under vår eller sommar, boka en kväll/helg för bara oss två.

Och så har jag även börjat titta på lite ansvarsfulla klappar som man kan ge bort och samtidigt göra en bra insats. Så här kommer lite tips på detta:

Köp ett Efva Attling-smycken eller andra fina saker hos Röda korset.


Köp vätskeersättning, vaccin och andra livsnödvändiga saker hos Unicef, som delegerar ut det där behovet är som störst, inte minst till barnen! Summor från 45 kr och uppåt.

Köp fina julklappar hos Barncancerfonden, vad säga om den här söta nallen för 225 kr? 150 kr går då till Barncancerfonden.

Slutligen kan man definitivt ge bort medlemskap hos föreningar som gör skillnad och varje dag arbetar hårt för en bättre planet, hos te x Världsnaturfonden eller Naturskyddsföreningen.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Inte minst vi som bor i masskonsumtionens mecka, här i västvärlden.

Inga kommentarer: