söndag 20 april 2014

Påskhelg & ljuuvligt väder!

I år har maken tagit ledigt skärtorsdagen & vi har därför just nu långledigt! Som många andra medelålders, *blink blink* har vi försökt göra så mycket som möjligt i trädgården, nu när det är så ljuvligt väder (sol & 17 grader)! Vertikalskurit & gödslat gräsmattan, gödslat & sått i pallkragarna (sallad, lök, purjolök, salladslök & morötter), klippt ner rosorna & klippt bort döda grenar i kaprifolen. Jag har även flyttat smultronen från pallkragarna till att bli marktäckare i rabatter, de sprider ju sig värre än ogräs! På den tomma platsen satte jag fler jordgubbar, så nu har vi fem (!) pallkragar med jordgubbar. Men både jag & Nellie älskar bär så kan nog behövas! ;0)
 
Jag har dessutom kommit igång med Viktväktarna! Första veckan blev det -1,5 kg på vågen, får se vad det blir denna veckan. Men jag är igång, taggad, SKA gå ner i vikt, så är inte orolig, kommer att gå vägen. Har ca 20-25 kg att gå ner beroende på var exakt var jag vill landa. Lär ta ett år, men vill klara 10 kg till augusti. Många som fått andra barnet vittnar om att det är svårare, så räknar därför med längre tid. Ska även börja träna i augusti, fram tills dess blir det knipövningar & lite lättare hemmaträning, med Olga Rönnbergs bok som inspiration. Lite trädgårdsarbete & powerwalks så ska jag nog hitta en muskel eller två..?! ;0)
 
Och apropå powerwalks var vi igår med min familj & firade påsk. Vi började med en långpromenad i härliga Lomma, njöt av det härliga vädret. Därefter blev det god middag med en klassiker som vi kallar Bomben (Philadelphiaost, Creme Fraiche, rödlöd & rom på grov macka), fortsatte med fantastiska lammfiléer, potatisgratäng & sallad. Till det hade vi två traditionsenliga såser, Myntasås & Vitlökssås, så sjukt goda! Till dessert hade jag gjort jordgubbs- & rabarbersmulpaj med glass. Det gick en hel del av mina extra Viktväktarpoints men det var det definitivt värt! :0)
 
Ikväll skulle vi firat påsk med makens sida men Nellie kräktes i natt (troligen p g a för mycket godis & spring), så vi fick ställa in. Vi noterade även lite feber i förmiddags men efter fyra timmars sömn & vila, är hon piggare & äter nu lite igen. Så ikväll blir det enkla pannkakor, dels för att vi ätit för mycket, dels för att fresta dottern att äta igen ;0) 
 
För er som hälsar på här inne för korten jag gör, kommer ett här:
 




Ha en fortsatt härlig påsk!

Inga kommentarer: