lördag 10 maj 2014

1 1/2 års ekologi: summering!


Så här såg vår vackra Magnolia ut för några veckor sedan & jag tänkte att det kunde vara en fin inramning till min summering av 1 1/2 års användning av ekologiska produkter. Det har ju hänt en del sedan jag började hösten 2012 :0) Framför allt har jag landat, fått lite distans och valt en bra medelväg för mig och min familj.

Skönhetsprodukter:

Först & främst vill jag tipsa om att köpa dermatologiskt testade produkter, eller produkter från större erkända företag. Det finns de som blandar deodorant själv osv, det är inte jag. Jag har valt säkra kvalitetsprodukter & en del svenskt.

- John Masters är fortfarande mina hårvårdsprodukter nr 1 & jag har deras shampoo, balsam & inpackning. Hår & hårbotten mår super & jag behöver tvätta håret var femte dag ungefär. Klåda & torr hårbotten är borta!

- Till ansikter har jag många produkter från Estelle & Thild, rengöringsmjölk utan parfym, nattkräm, dagkräm mm. Mycket nöjd med deras produkter! De får därför även serva barnen, lotion, babyolja, barnshampoo. Peeling till ansiktet använder jag 100% Pure Facial scrub & Mask, en tokfavorit!

- I smink har jag Une:s kajal-, ögonbryns- & ögonpennor. Deras mascara använder jag också flitigt MEN när jag behöver en mascara som klarar varma dagar, tårar eller regn använder jag Lancome fortfarande. Trots deras parabener, är det den bästa mascaran.

- Bra ekologiska ögonskuggor är inte helt enkelt att hitta, färgerna är ganska bleka & sitter sådär. Jag har TVÅL Pure minerals, oerhört prisvärda för ca 60 kr/st. Men har nästan slutat använda ögonskugga.

- I concealer, puder, solpuder, rouge mm har jag Bare Minerals. Ej ekologiska men tillräckligt rena & fungerar bra för mig.

- Parfym använder jag inte längre.

- Deodorant har varit ett problem länge. Jag hittade en klar favorit i Soapwalla men huden blev irriterad & röd så då bytte jag & fann en ny favorit i Naturally fresh, men nä, även den irriterar min hud med röda utslag & sveda efter rakning. Jag har testat fyra olika alternativ & börjar känna mig uppgiven... Just nu testar jag en från Dr Organic med honung i. So far so good.

Barnsaker:

- Lego bor hemma hos oss, det gör även en Skrållan av ftalatfri PVC och Brio tågbana. I övrigt är det väldigt bra utrensat. Visst har vi oekologiska träleksaker, men Nellie slickar inte på dem, så ingen risk för bly mm. All mjuk, doftande plast är väck, Barbie håller vi undan så länge hon inte frågar efter dem. Nellie har även 5 ekologiska gosedjur och 2 ekologiska snuttar men tyvärr även ett tiotal gosedjur av polyester. Jag smygrensar lite då & då men kan inte bara slänga hennes favoriter. Det får ta tid. Moa däremot, får bara gosedjur av ekologiska material. Och ingen av barnen har en massa elektriska leksaker, vi har faktiskt endast en TV däruppe, några lampor och tre batteridrivna klockor. Och till sommaren ska vi köpa ekologiska bäddmadrasser till båda flickorna.

Kläder:

- Allt tvättas innan användning. Men vi köper inte bara ekologiskt, urvalet är för dyrt & litet även om Lindex, Kapp-Ahl & H&M har en hel del. Vi köper däremot mycket begagnat. Inga plasttryck. Ingen Gore-Tex. I skor köper vi Kavat när de ska användas mycket, begagnat eller lite billigare till finskorna.

Köket:

- Borta är allt av teflon, borta är mycket plast. Kvar är porslin, matburkar av glas & rostfritt, verktyg av trä & rostfritt. Vi har lite plast kvar men det är sådant som inte kommer i kontakt med värme och där det inte finns bättre alternativ. Vi har något litet i melamin. Undviker konservburkar, handlar mycket ekologisk mat.

Vardagsrummet:

-Här har jag valt att ha mer växter som rensar luften, att minska polyestern. Att öka ullen & bomullen. Att ha mindre prylar. Men de tekniska finns kvar, Ipad, Iphone, datorn, TV:n & Apple-TV. Luftar mer men nä, de får stanna. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något? Och teknik är här för att stanna!

Utomhus:
Använder naturlig gödsel, ekologisk jord & husmorstips till trädgården. Ex kan man hälla kokande vatten på brännässlorna, de dör direkt. Men min tekniska man har ett helt harem av elektroniska redskap så ett minus blir det där! ;0)

Men annars tycker jag att vi hittat en bra väg som hela familjen kan förhålla sig till och acceptera. Mina projekt nu är att fylla våra prydnadskuddar med ull istället för polyester & att fortsätta blogga på Kemikaliekollen, för att hålla mig själv & andra uppdaterade.

Nedan ett kort:





Nu ska vi städa lite & sen hålla helg. varit på bakluckeloppis idag, hittade lite kläder, leksaker & saker till husvagnen. Ikväll blir det Eurovision song Contest på TV. Heja Sverige (& Nederländerna, den är bra!)

Inga kommentarer: