lördag 20 april 2013

Pallkragar & grönsaksland!

På ena kortsidan av vår trädgård är vi i princip aldrig. Däremot är det sol och lä hela dagen vilket är perfekt för en köksträdgård! Så det blev vårt stora projekt idag! Till vår köksträdgård behövde vi:
 
- 9 pallkragar
- gatsten 14x20 cm, ca 50 st
- singel
- markduk 2 rullar
- fiberduk 1 rulle
- plantjord och kogödsel
 
Och så här såg min skiss ut inför dagen: 
 

Nedan kommer lite steg-för-steg, hoppas kunna ge lite bilder med grönt innehåll om några veckor.
 
Kortsidan med sol och lä. På platsen stod två vinbärsbuskar som nu är flyttade.
 
Alla pallkragarna och markduken på plats! Längst bak har vi två på höjden, vilket vissa grönsaker behöver. Återkommer om det nedan!

 
Klädde även insidorna med markduk, för att skydda pallkragarna.

 
Jordgubbsplantorna på plats!

 
Och så här ska det bli när det blir klart, med singel runt om, kommer bilder snart. Denna lånad från Odla.nu.

I alla fall så tittade jag runt på grönsaker på internet och hittade massa nyttig information som hjälpte mig att välja vad och var jag skulle ha saker och vem som skulle bo med vem.

Vissa grödor, som potatis, morötter, rödbetor och lök behöver mer höjd, så de får bo i de dubbla. I de enkla har jag mycket jordgubbar, ngr smultron och sallad, rädisor & örter. Jag läste om växelbruk på tradgard.eu, så har följt den mallen till stor del.

Jag blandade 3 påsar plantjord med 1/3 påse kogödsel till de låga pallkragarna och 6 påsar plantjord med 1/2 påse kogödsel till de höga pallkragarna. De flesta planteras ut direkt, via frö eller planta, andra (som basilika) förgros. Ser fram emot att få följa växterna och avnjuta dem, inte minst..! ;)

Inga kommentarer: