tisdag 11 februari 2014

Bröstinfektion, vinster & ekologiska filtglassar!

Ja, var ska man börja... I torsdags märkte jag att mjölken i brösten inte rann till lika bra & att jag kände mig frusen, darrig & allmänt sjuk. På fredag kvällen hade jag 39 graders feber, ringde KK akut & de tyckte jag skulle komma in. Så istället för fredagsmys blev det att sätta familjen i bilen, droppa storasyster hos fina svärföräldrarna & åka in till Malmö.
 
På sjukhuset tog de odling på mina såriga bröstvårtor & kollade sänkan, som var 130... Jag hade dock inga knutor d v s mjölkstockning utan var mer allmänt öm & svullen. Jag som trodde det var den riktiga mjölken som rann till men nej, det var bröstinfektion med fina stafylokockor. Och läkaren ville lägga in mig & ge mig antibiotika intravenöst. Så det var bara att köpa läget.
 
Jag & lilla Moa låg inne t o m söndagen då min sänka var nere på 60, jag hade svarat bra på antibiotikan. Jag hade dessutom haft amningsnapp i ca ett dygn så att mina sår fick chans att läka. Men Moa gillade inte den (& inte jag heller), så efter ett dygn tog jag bort den & ammade vanligt samt kompletterade med mjölkersättning, jag märkte att hon fick för lite mat annars.
 
Igår var vi på BVC & Moa hade gått ner 100 g så det var ingen fara, men vi fortsätter att komplettera med mjölkersättning vid behov (mest på kvällarna). Och idag var vi på amningsmottagningen och fick hjälp så att de sista pusselbitarna föll på plats när det kommer till amningen. Moa har legat lite för långt ifrån mig, vilket har gjort att hon fått ett ytligare tag och jag har fått sår. Suverän hjälp & mitt enda frågetecken är Varför man inte får den hjälpen redan på BB?! En timmes genomgång av teknik hade sparat många timmar av lidande, sjukdomar, ledsna barn & mammor.
 
Ja, vilken start vi fick på föräldraledigheten! Förkyld Nellie, förkyld Moa, en amning som bråkat & med en fin infektion som grädden på moset. Men imorgon knackar vardagen på, maken börjar jobba & det var tänkt att Nellie skulle gå på dagis. Men de ringde precis därifrån & ville förvarna att kräksjukan härjade... Hm, håller nog henne hemma, nästa vecka är det ändå sportlov & då ska hon ändå vara hemma hela veckan. Får nog ringa in lite (friska) lekkamrater, var hittar man dem i Vabruari..?!
 
I alla fall, lite inspiration & en trevlig vinst, efter allt elände, kan väl vara på sin plats?
 
 
Nellie älskar att leka affär och ville gärna ha glassar hon kunde sälja. Jag tittade runt på nätet & hittade någon enstaka fin i trä, men funderade ett tag på om jag inte kunde sy några själv? Sagt & gjort, jag hade ekologisk ullfilt (från Etsy) hemma, dottern hade glasspinnarna. Så jag klippte ut en dubbel filt i olika färger, fyllde med ekologisk ullvadd & sydde på ett hjärta samt limmade glasspinnen. Därefter sydde jag med langettsöm runt hela. Det blev fyra olika, enligt dottern hallon, päron, blåbär & citron! :)
Och så fick jag ett trevligt besked i förra veckan, jag vann nämligen med ett av mina kort, i en av tävlingarna hos Marvelous Magnolia, en presentcheck på 10 USD i internetbutiken Tildas Town! Ska välja någon söt stämpel för den vinsten, kul! :)
 
Och till syvende & sist, lite foton från våra två flickor! Många likheter men lite skillnad ändå. Båda är 3-4 dagar på sina foton. 


Lilla Moa

Och lilla Nellie! Ska bli kul att följa Moa & se hur lik/olik Nellie hon blir. Att hon är en egen personlighet har vi redan märkt, hon är mer nöjd, sover mer & gillar att bada (Nellie gallskrek alltid), men däremot är hon nattmänniska, gärna till 02-03..! Lär förhoppningsvis ändra på sig!

Vår stora flicka idag, inte sig särskilt lik som nyfödd eller vad säger ni? ;)
Nu ska vi fixa lite mat, göra hela familjens handavtryck & jag ska sy vidare på babynestet som beställts. Ha en härlig kväll!

1 kommentar:

Tess Ekwall sa...

åh va underbart att allt gått bra för er! ett jätte GRATTIS till er söta dotter och till nelllie som nu blivit storasyster! de är så söta båda två!! hoppas att ni piggar på er snabbt och för en bättre fortsättning på er vecka, inte kul med infektioner och förkylningar! vill även passa på att säga att korten du visar i inlägget längre ner är så fina, lite annorlunda med cirklarna och de, superfint! önskar dig och din familj en härlig kväll och krya nu på er. kram, tess.