tisdag 18 februari 2014

Lapptäcke till storasyster!

Ett par dagar innan det var dags för förlossning, sydde jag det sista på ett lapptäcke till Nellie. Det har tagit ungefär ett halvår från det att jag började köpa tyger till att jag sydde fast kanttyget. Det blev precis så fint som jag hade tänkt mig, med barn- och retrokänsla! Jag ska brodera in "Till Nellie från mamma" samt datum, så att det blir en personlig gåva, som kanske kan gå i arv :0)
 
Lapptäcke
 
26 olika tyger i rött, rosa och creme (från Etsy, Stof & Stil samt Tilda)
14 x 17 rutor = 238 rutor
Varje ruta är 11 x 11 cm inkl sömsmån
2 x 1,5 m bomullsvadd
2 x 1,5 m baksidestyg
2 m kanttyg
5 rosa trådrullar
 
Tidsåtgång (effektiv tid) ca 2 veckor.
 
Och så här blev det!
 
Med färgskalan rosa och rött i fokus ville jag få en karamellig känsla, med retrokänsla, vilket går igen i en del av tygerna.

Färdigt mått på täcket är ca 140x170 cm, ungefär som en fleecefilt i standardmått. Baksidan är vit/rosarandig, ett Tilda-tyg som jag hade liggandes hemma.

Närbild på en del av tygerna! Det vita med röda hjärtan är ett lakan jag köpte begagnat. Hundarna är från stof & Stil.

Retrotyger!

Och en del tyger från Etsy, en guldgruva som tyvärr inte är så miljövänlig ur fraktsynpunkt...

1 kommentar:

Cecilia sa...

Himla fint!!!!!