fredag 23 november 2012

En snabbis eller nja...

Vet inte om jag skrivit hur min IVF går till? Kort beskrivet så här:
 
På mensens andra dag börjar jag ta en spruta i magen. I mitt fall heter medicinen Gonal F. Denna stimulerar äggstockarna att tillverka många ägg.
På femte dagen börjar jag även ta en andra spruta som i mitt fall heter Orgalutran. Den ska förhindra att jag får ägglossning.
Dessa mediciner går jag på i ca 10 dagar.
På dag 11 tar jag en spruta som heter Ovitrelle, som gör att jag får ägglossning efter 36 timmar, då jag sövs och "plockas" på ägg.
Dessa ägg befruktas och "odlas" sedan ett par dagar. Om allt går bra (vilket det inte gjorde sist) delar sig äggen och blir s k blastocyster. Dag två har blastocysten 4 celler, dag tre har den 8 celler osv. Ett sätts in i livmodern på mig och ca tre veckor senare tar man ett graviditetstest, om man inte fått mens ännu vill säga. Medicinerna kan skjuta upp mensen så bara för att man inte får mens betyder det inte att man automatiskt är gravid.
 
Jag har i alla fall varit på ultraljud i veckan och det såg mycket fint ut. En äggblåsa ska vara ca 19-20 mm när den är färdig och de växer 2 mm/dag. Vid vårt förra IVF hade jag en äggblåsa på ultraljudet som var så stor, denna gången hade jag sju stycken. Inget som påverkar utfallet men jag känner mig lugn att jag, lilla hönan, gör mitt jobb åtminstone ;0) 13 äggblåsor hade jag, så får vi se hur många de kan befrukta. Börjar bli pirrigt?! Håll tummarna för oss :0)
 
Idag har vi haft responssamtal i skolan och jag avhandlade min första text "Varför skriva". Kul att läsa den nu, två månader senare och inse att jag har utvecklats och fått svar på mina frågor. Därefter blev det lunch & sen hemgång med en snabb visit hos en f d arbetskamrat på vägen! Efter tacos ska vi nu sätta oss och klura lite på julklappar, ha en mysig helg! Nedan, ett julkort!
 
 
 
Kortet är sen ifjol så nä, jag har inte julpyntat än! Funderar dock på utebelysning & adventsstakar i helgen?!




Inga kommentarer: