onsdag 21 november 2012

Hoppelitopp!

 
Hej på er därute! Allt bra i höstmörkret? Här är det bara bra. Just nu är jag inne i världens bokperiod, har börjat på "50 shades of grey" & det jag misstänkte har skett, en bok jag totalt sträckläser. Började i måndags kväll & har läst ca 600 sidor sen dess! Den är precis som alla skriver men jag gillar de moraliska aspekterna Ana ställs inför. Sexscenerna är 10 ggr värre än Harlequin dock hi hi ;0)
 
Något annat jag börjat läsa är en hel hög med böcker om kemikalierna i vårt samhälle. En del av mig önskar att jag aldrig läst dem men nu när jag börjat är det som en besatthet nästan. Det är SJUKT med alla kemikalier i våra kläder, saker, möbler, mat, smink & hudvårdsartiklar. Jag tänkte läsa alla och sen göra någon to-do-list men har redan nu börjat rensa ut i badrummet..! Värsta chocken var produkter från Make Up Store, Body Shop & Barnängen samt mycket från Apoteket, märken jag verkligen trodde gott om.  Men nej... Ska fasa ut produkterna efter hand men det blir en dyr historia så tar det viktigast först.
 
- Jag har börjat använda bodylotion & ansiktskrämer som är ekologiska (hade redan en hel del i skåpet så inga extrautgifter). Jag har än så länge mina Clarinskrämer kvar då jag inte hunnit titta igenom alla (vissa förp har innehållsförteckningen på pappkartongen & den har jag slängt).
- Jag har köpt ekologisk make-up-rengöringskräm på Kick´s.
- Jag ska köpa Estelle & Thild barnshampoo till Nellie (Barnängen, yerk!)
- Jag har börjat titta på ekologiskt smink & får byta ut efterhand. Men redan nu har jag slutat använda Make Up Stores puder, foundation, rouge & ögonskuggor. Ganska basic sminkning ett tag framöver alltså ;0)
- Jag ska köpa ännu mer (begagnade och) ekologiska eller Öko-tex-certifierade kläder till Nellie.
- Titta på ekologiska kläder till mig själv, med fokus på bl a underkläder & strumpor. Till att börja med, sen får vi se.
- Vi ska köpa ekologisk tvål, diskmedel & rengöringsmedel till hemmet.
- Nellie får inga plastleksaker i julklapp. Överlag ska det vara fokus till henne på ekologiskt & giftfritt men så klart roliga julklappar!
- Jag har börjat gå igenom olika ekologiska sidor & bl a börjat titta på barnklädesmärken, vad finns det? Som tur är har många av de finare märken ekologiska/öko-tex-certifierade serier eller helt sortiment ekologiska kläder ex Polarn & Pyret, Me & I, Katvig, Småfolk, Ej Sikke Lej, Blingo, Duns m fl. Och alla finns begagnade (&betydligt billigare) på Tradera. Tyvärr lyser Lindex, H&M & Kapp-Ahl med sin frånvaro men har enstaka plagg.
 
Sen kan man göra typ miljoner saker till men får börja någonstans! Och varje sak får så klart avvägas mot nyttan/förlusten. Mobilen lär inte åka ut, vi kommer inte omrenovera hela huset, jag kommer inte byta ut alla kläder, inredning, slänga alla leksaker osv. Men hälften åtgärdat, hälften vunnit, eller hur? Och att börja med de saker man har närmst kroppen tyckte jag var en bra sak ;0)
 
 
 
Här ser ni böckerna jag börjat ploga igenom, tur man är långledig i jul ;0)
 Från tråkigheter till trevligheter, nämligen ett julkort till!

Papper från bl a Panduro, stämpel Magnolia, band från diverse ställen, grane utstansat med äldre stans.


Tags stämplade med små textstämplar.

Stöpplat tårtpappret rött.


Nu ska jag fortsätta plugga, ingen rast eller ro här inte ;0)

Inga kommentarer: