måndag 21 januari 2013

Avgiftning Annica hårshampoo!

Den 28 Dec skrev jag så här:
 
Shampoo: har testat en ny, se tips nedan. Helt underbar, klådan i hårbotten är borta & håret blir rent & fräscht! I två dagar vill säga... Här kommer nästa
utrensning. I vanliga shampoo finns flera ämnen som är uttorkande. Kroppen producerar mer fett för att kompensera. I de flesta ekologiska shampoo är sammansättningen annorlunda, det torkar inte ut. Men det tar kroppen ca 3 månader att ställa om! Vilket jag märker tydligt på både Nellie & mig (maken är inte omvänd än). Jag försöker tvätta håret var 3:e dag (innan 3-4 dagar mellan hårtvättarna) men det ser ganska tråkigt ut 3:e dagen på mig & 2:a dagen på Nellie. Jaja, vill man bli fin (på insidan) får man lida pin!

Så här är det, för att förtydliga.

Tensider – Gör så att saker löddrar och rengörs, men är också uttorkande och hudirriterande. Därför producerar hårbotten d v s huden mer fett för att skydda sig. Titta efter Sodium Laureth Sulfat/Sodium Lauryl Sulfat (SLS) som är mycket vanlig, du hittar den överallt och högst troligt i dina hårvårdsprodukter. Tänk också på att innehållsförteckningen står i fallande ordning d v s det din produkt innehåller mest står överst, inte sällan aqua (vatten) följt av SLS. Härligt vad man betalar för va? ;0)
 
När du bytar till ekologiskt shampoo (som inte innehåller Tensider) tar det ett par veckor innan hårbotten förstår att "aha, jag behöver inte försvara mig längre" & slutar överproducera fett.
Nu har det i alla fall gått ca 4 veckor sedan jag startade med ekologiskt shampoo och den sista veckan har allt blivit bättre. Nu behöver jag åter igen bara tvätta mitt hår var tredje dag och hårbotten har slutat överproducera fett. Och när det är nytvättat är det 10 gånger bättre än med vanligt shampoo! Glansigt och mjukt och så himla fluffigt och studsigt..! Kan inte beskriva det på annat sätt ha ha. Mitt självfall är tydligare dessutom. Dessutom behöver jag inte balsam längre, då shampoot inte torkar ut. Så 2-0 till ekologiskt säger jag!

Bör tillägga att jag efter 1 1/2 vecka förstod att shampoot inte klarade av att rensa ut alla stylingprodukter så jag fick skölja håret med tre delar vatten och en del äppelcidervinäger som rensade ut alla resset. Därefter blev det mycket bättre & stylingprodukter använder jag inte längre!
 
Men däremot har jag bytt märke på shampoo. När testflaskan tog slut blev jag SÅÅ nyfiken på John Organics shampoo som luktade kolasnören & hade fått många fina recensioner! Jag valde den som heter Zink & Sage för torr hårbotten och den håller vad den lovar. Förutom att den diffusa klåda jag haft i hårbotten nu är för evigt försvunnen, luktar den fantastiskt! Priset är som ett salongsshampoo så lite dyrare. Men väl värd varenda krona!
 
Så här säger bloggen Naturligt snygg om den!
John Masters har utvecklat sina hår- och hudvårdsprodukter i sin salong i SOHO i över 10 år.

Finns på Softskin.se för 225 kr & Eleven.se för 260 kr om ni är sugna. Glöm bara inte att välja rätt produkt för ert hår & hårbotten. Och att det tar minst en månad innan allt är normalt igen! Jag tror att anledningen till att det gick ganska snabbt för mig var att jag hade en serie utan Tensider men med andra alternativ, så håret var redan lite lugnare, inbillar jag mig?


Inga kommentarer: