onsdag 30 januari 2013

GI & tankar om livet

Ett tag nu har jag gått och funderat på livet, hälsan och att man ska vara rädd om sig själv, inte minst nu när man läst så mycket om kemikalier. Man börjar ställa många frågor när sådan information landar i en. Varför har vi svårt att skaffa barn? Hur mår våra kroppar egentligen när vi båda har allergier och astma? Vad kommer Nellie drabbas av? Kommer vi få cancer eller diabetes? Kan vi stoppa utvecklingen i våra kroppar och hoppa av västvärldens explosion av välfärdssjukdomar?  
 
Mitt svar är "jag vet inte men jag kommer att försöka".
 
Som ni vet har jag det sista året haft en tuff period med stress och dess jobbiga symptom, följt av IVF-försök med mediciner och dess jobbiga symptom. Kort och gott har jag inte riktigt känt igen mig, inte insett vilken brist på energi jag haft. Jag fick lägga ner träningen då jag blev stressad av att hjärtrytmen ökade vid träning (förknippade det med hjärtklappning) & sen på grund av diverse förkylningar och symptomen vid våra IVF:er. Någonstans där förlorade jag även engagemanget i Viktväktarna. Att gå upp i vikt igen har varit väldigt tråkigt, inte minst ur garderobssynpunkt.
 
I alla fall så känner jag nu energin återvända. Idag har jag varit och handlat massvis med nya växter till vårt hem, vilket är ett tydligt tecken! I somras dog alla pelargonerna för att jag inte orkade ta hand om dem, i höstas köpte jag plast (!) blommor, för att de var lättskötta. Där har min energi legat. Därför är det så härligt att upptäcka någon form av återkomst i energi (och hur härligt det är med mycket grönt runt omkring sig).
 
Vilket leder till ett nytt projekt i våra liv: GI (Glykemiskt index). Jag gissar att de flesta vet vad det handlar om, men för er som inte vet så är det en omläggning i kosten som handlar om att minska radikalt på kolhydraterna och istället bli mätt genom proteiner och riktigt fett. Jag kände att detta passade mig utifrån att jag ville:
 
- bli kvitt mitt ständiga sockersug
- slippa humörsvängningarna när sockret dippar i kroppen
- gå ner i vikt
- minska risken för hjärt- & kärlsjukdomar, diabetes, cancer mm
- bli piggare
- öka fertiliteten
 
Tala om många flugor i en smäll! :0) I alla fall, vi har nu hållit på i tre dagar och jag har många konstiga symptom som yrsel, illamående, hungerkänslor, humörsvängningar, huvudvärk och en evig törst. Men jag har också känt mig mindre svullen och haft mindre sug. Tanken är i alla fall att bli färdig till sommaren OM jag inte blir gravid under våren, då får jag givetvis dra ner på tempot. Man ska inte minska i vikt under graviditeten, då frigörs alla de där härliga kemikalierns som sedan förs över till barnet via moderkakan och sedan bröstmjölken... Och det vill vi ju i möjligaste mån inte.
 
Vi är i alla fall igång, maken och dottern lite mindre nitisk än jag dock.
 
När man talar om enrgi tänker jag också en del på min blogg, entusiasmen har ju minskat nu när energin varit låg. Vi får se om våren gör mig piggare? I alla fall tänkte jag idag visa något jag inte visat på länge, nämligen en heminredningsbild. På min lilla lapptäckeslåda, dekorerad med diverse Tilda ;0)
 
 

Detta kanske blir ett lapptäcke? Eller så får det fortsätta vara dekoration ;0)
I övrigt har min nästa kurs börjat komma igång och vi har bland annat sett dokumentären Planeten (Svensk från 2006) som är skrämmande att se. Det blir nog en hel del fokus på miljöfrågor och konsumtionstänk under våren och det lär väl smitta av sig här inne?! Några saker har i alla fall fastnat:

- Om alla konsumerade som vi i västvärlden skulle vi behöva 5 planeter för att klara oss.
- Idag är 15-30% av alla djurarter på jorden utrotningshotade
- Om vi inte gör radikala förändringar fram till 2050 kommer saker i miljön förändras på ett sätt som gör att vissa delar av världen inte går att leva i.

Man får sig en tankeställare eller hur?

Inga kommentarer: