tisdag 3 september 2013

Veckorna tickar på & kemikalierensning pågår!

Först vill jag bara varna för att detta är ett inlägg med mycket babyinriktning, jag är i en bubbla av planering & strukturering just nu.
 
Dagar och veckor rusar förbi, man hinner inte riktigt med. Jag kan inte fatta att jag redan är i vecka 21, halvvägs. Nellie går på dagis, vi hittar på saker & däremellan försöker jag fixa små ärenden & vila. Sen kommer Niklas hem & kvällsruljangsen är igång. När Nellie lagt sig är det tre timmars lugn innan man ska sova. Och så rullar det på!
 
Men över till kemikalierensningen för nu har vi dragit fram ALLT Nellie hade, babykläder, leksaker, täcken mm. Vad kan jag behålla, vad ska vi sälja/skänka? Vad är riktigt illa, vad är ekologiskt?
 
Babykläder - här är ju allt använt & tvättat, så inget sorteras ut p g a ekologitänket. Däremot finns det kläder vi inte vill återanvända. Så jag har sorterat i stl 56-68, därefter varit på barnloppisar & köpt en del på Tradera, så nu är det bara små paranteser kvar att inskaffa. Vågar knappt viska det, men jag har fokuserat på set, en body + en byxa och sorterat dem därefter. Sa ju att det var strukturerat! ;0)
 
Leksaker - att ha en strikt ekologisk, ej plastig inriktning, är nog helt omöjligt. Nellie älskade ju inte de virkade skallrorna allra mest, det var ju plastsakerna som blinkade, lät & skramlade som gick hem. Så vi behåller ett par av de prylarna. Och kompletterar med något nytt i ekologiskt. Brio får också bo kvar, liksom pussel & böcker.
 
Gosedjur/snuttefiltar - ekologiska gosedjur har vi ett, sedan är allt polyester... Där kommer tokrensas. Och köpas en eller två nya djur, de är ju så dyra. Snuttefilt, ja, Nellie ville aldrig ha någon (förrän hon var 3!) så vi får se om vi köper någon.
 
Täcken, kuddar & påslakan - där visade det sig att jag köpt i princip allt ekologiskt, från bästa Minimundus! Super! Så förutom ett underbart ekologiskt påslakanset från Sebra kommer vi inte köpa något nytt. Filtar däremot... Massa polyester hade vi, så jag ska investera i en rosa ekologisk gallerfilt från Åhlens & det får räcka.
 
Madrasser- hm, bara polyesterskit har vi haft... Grön interiörs barnmadrasser ligger bra till, men priset avskräcker, vi får se.
 
Nappar & nappflaskor - här hade vi bara plast till Nellie (skäms). Nu har ju ändå allt slitits rejält så här kommer vi köpa ett par få saker, nappflaskor i glas eller rostfritt stål, nappar, hm kanske i naturgummi (men de är så fula...)
 
Bitringar/badleksaker - kommer köpas nytt i naturgummi.
 
Vill ni läsa mer kommer jag lägga ut ett fördjupat inlägg på Kemikaliekollen! Annars får ni njuta av korten nedan & ha en härlig vecka! ;0)
 
 








Och så måste jag lägga in en liten "värdelöst vetande" som jag tyckte var intressant! En gravid kvinna går upp 10-12 kg i kroppsförändringar som inte har med kosten att göra:
 
Bebis ca 3 - 5 kg
Moderkaka 500 g -1 kg
Livmoder 1 kg (väger 50 g innan graviditet, ökar alltså 20 ggr!)
Fostervatten 1 kg
Ökad blod- & vätskemängd 2,5 kg
Ökad bröstvävnad 1-2 kg
Ökat fettlager 2 kg
 
Visst är det coolt? Visste ni också att hjärtat flyttar sig en bit utåt för att livmodern ska få plats? Tala om att kroppen är en finurlig uppfinning! ;0)

Inga kommentarer: