söndag 27 oktober 2013

Ullared & helgmys!

I fredags gjorde jag & svärföräldrarna Ullared! Det är två år sedan sist jag var där, så hade sett fram emot resan ordentligt. Lite rädd för hur jag skulle orka men det gick bra! Med lite extra pauser så klarade jag den 14 timmar långa dagen galant!
 
Jag hade en ganska lagom inköpslista och fokus låg på basartiklar, julklappar, någon elektroniksak och saker till husvagnen. Jag hade valt en lite mindre budget och det gick faktiskt mycket bra! Så nu har vi fyllt på med klädrollers, fryspåsar, bakplåtspapper mm, Nellies julklappar & födelsedagspresenter är inköpta (så när på en stor sak) och husvagnen har fått brandsläckare och lite husgeråd.
 
Jag märker att jag har påverkats av mina senaste insikter om konsumtion, kapitalism, miljötänk & ekologi så det påverkade definitivt mina val. Jag köpte inga julsaker, ingen heminredning, inga skor eller handväskor, jag har så att jag klarar mig bra. På babyavdelningen köpte jag endast ett barnvagnshänge & en jumpsuit.
 
Vi har även tänkt mycket på Nellie och leksaker. Det är så skrämmande att barn i Sverige idag har i genomsnitt 500 (!) leksaker (då räknas Legot som en leksak, Barbie som en osv). Ser man på vad Nellie leker mest med är det "matlagning" av knappar, kastanjer, kulor & pärlor samt att bädda ner sina dockor. Så julklapparna blir saker till Skrållan, en ryggsäck & lite leksakspengar. Hon ska även få en bra stor sak, sparkcykel, vuxensängtäcke eller bäddmadrass. Sen blir det inte mer från oss. Och hon behöver inte mer, lägger inget värde i antal saker och vad är vi då för föräldrar som skulle försöka ändra det? Nellie är absolut gladast när vi gör något ihop, bakar, pysslar eller läser böcker. Som mamma är jag ytterst tacksam över det och ska försöka att inte ändra på det. Men det är inte alltid så lätt i denna kapitalistiska värld där lycka mäts i pengar och antal saker. Riktigt sorgligt egenligen...
 
Från dessa tankar till vädret och helgen. Igår blev det en lugn kväll hemma, under dagen var det storstädning & bakning som gällde. Idag har vi ätit brunch hos fina vänner och avslutat med lite kortspel innan vi gick hem. Nu fixar maken i källaren och vi ska snart vila lite. Härliga söndag!
 
Trots det vackra vädret (sol & 16 grader) blir det ett julkort idag. Mindre än två månader till julafton ju ;0)
 
 
 
 




1 kommentar:

Tess Ekwall sa...

Hej!! Skönt att läsa att graviditeten går bra för er. Mysigt med en liten till snart! Jag hade oxå gärna skaffat en liten knodd till, men icke, gubben sätter sig på tvären. ;) Jisses vad mycket fint du skapat sen jag sist besökte dig, du är sååå himlans duktig!! Detta kortet är helt underbart, snygga färger, super söt stämpel och fina dekorationer, mycket detaljer att titta på. Önskar dig en underbar vecka. Kram, Tess.