tisdag 9 februari 2010

Måndag, tisdag, onsdag...

ja, dagarna flyter ihop & avbryts endast av BVC-tider, promenader & besök ;0) Igår var vi på BVC & Nellie är nu 57 cm lång & har gått om sin födelsevikt (nu 4730 g), tog en hel månad, men nu är hon där, skönt! Hon har också fixerat blicken, börjat gurgla fram ljud & ler i vaket tillstånd! Stolt mamma måste ju nämna detta, hi hi. I förrgår lyckades hon dessutom få tag i sitt hår, skrek hjärtskärande för det gjorde ont men gripreflexen var så hård att jag fick bända upp fingrarna, sötis. Och ungefär dessa saker summerar mitt liv ;0) Mat, sömn, blöjbyte för Nellie, mat, sömn för mig. Dessutom lyckades jag igår se en film; Erin Brockovich, så himla bra!

Idag, för en timme sedan, är det exakt en månad sen jag låg på förlossningen & fick Nellie på mitt bröst, känns som så länge sedan men det är väl en del av bearbetningen & senildemensen ;0) Jag har inte skrivit så mycket om min förlossning, har behövt tänka igenom hela förloppet & bearbeta det men nu känner jag mig redo.

Vi åkte in på fredagskvällen den 8 jan kl.17, då var jag endast öppen 1,5 cm, men sammandragningarna accelererade & vi valde att stanna kvar. Vid 22 var jag öppen ca 6 cm, använde mig av profylaxandning & vetevärmare som hjälp. Vid 23 provade jag lustgas som mest kändes som en billig fylla & tillsammans med musik på radion från 90-talet kände jag mig som 15 igen, hi hi. Vid 01 provade jag sterila kvaddlar, fruktansvärd smärta att ta dem, men hjälpte mig någon timme. Vid 03 tog barnmorskan hål på fostervattnet då jag bara öppnat mig någon cm till. Värkarna ökade ordentligt & kl.04 fick jag epidural, var då hysterisk & helt borta av smärta. Med facit i hand skulle jag velat att barnmorskan gett mig den tidigare men hon ville inte att krystvärkarna skulle avstanna, de hade nämligen småbörjat då. Men jag stod på mig & fick epiduralen. Den var HELT underbar & jag blev mig själv igen. Såg sammandragningarna på monitorn men kände inget & kunde t om äta lite. Kl. 06 var jag helt öppen & epiduralen slutade verka så att jag kunde känna krystvärkarna. 07.45 fick jag värkstimulerande & började krysta. Jag satt på en u-formad förlossningspall, nästan ut som en toalettstol & Niklas satt i fåtölj bakom mig & coachade. 08.30 kom lilla Nellie ut & min enda tanke var "nu kommer det inte göra ont mer". Tog sammanlagt 16 timmar & jag var chockad av den oerhörda smärtan man kände, därför kändes det länge som jag haft en fruktansvärd förlossning men nu i efterhand är jag oerhört tacksam för att jag fick föda naturligt, att allt gick bra och att Nellie var frisk & välskapt. Vi träffade många på BB som hade haft betydligt värre förlossningar & både jag och Niklas fick lite perspektiv på saker då. Och vi är så glada att vi gick profylaxen, den hjälpte i varje del av förlossningen & t om amningen ;0) Och vi fick ju världens bästa belöning, Nellie! Idag blir det lite bilder på henne & ett nygjort kort, fick en timme vid pysselbordet igår kväll ;0)


Nellies små vickande lyft på huvudet för att titta runt dokumenterades häromkvällen ;0)


Kvällspowernap i stora stora sovpåsen från Polarn & pyret ;0)

Dagens kort har den sötaste stämpeln i hela nya Magnolia-kollektionen, en klar favvis! Papper Inkido, Panduro, journaling MME & så en massa Glitterstickles förstås!

Närbild på sötisen.

Nu ska jag ge Nellie mat & sen ska vi ut på promenad & i eftermiddag hälsar min mamma på! Ännu en dag i mamma-land ;0)

2 kommentarer:

Sara Ivarsson sa...

Hej Annica!
Vad kul att se er häromdagen, Nellie är helt underbar, en liten ängel :) Jag undrar om jag får använda en av bilderna du skickat till oss på henne att scrappa med, till några av våra butiker? Kram Sara

Pernilla ~Pillan~ sa...

Underbart fint kort! måste titta vidare i din fina blogg! den får komma in på favoritlistan! :-)