torsdag 18 februari 2010

Med risk för att klassas...

som feministbesvärlig måste jag ändå kommentera Malous diskussioner om sextrakasserier i bl a skådespelarbranschen i "Efter 10". De pratar om mycket subtila situationer där man nästan inte kan sätta fingret på vad som händer utan bara har en känsla av att bli kränkt. Det tror jag alla kvinnor kan känna igen sig i, vid många tillfällen tyvärr. Den situation jag minns bäst av obehagliga situationer är när vi hade träslöjd på mellanstadiet. Vår ordinarie lärare var sjuk & vi hade vikarie den dagen. När han hade genomgång om figursågen förklarade han sågtekniken med att "Ni ska såga rakt, inte kurvigt som den tjejen här". Jag blev jättegenerad & skämdes för jag trodde det var något negativt & fult, för hur ska man kunna förstå sexuella undertoner när man är 12 år? Tror inte poletten trillade ner förrän många år senare. Minns även när jag som 15-åring började arbeta på Burger King & blev varnad av en underchef att akta mig för chefen "för han var glad i att smygtafsa på de unga flickorna". Men ingen tog någonsin upp problemet då man ville behålla jobbet, så sjukt egentligen. Idag skulle jag inte acceptera en tydlig situation men de subtila trakasserierna är så mycket svårare att agera mot. Oftast blir man så överraskad att man inte hinner reagera innan situationen är över & sällan tar man upp det i efterhand, mer än möjligtvis med någon väninna. I nio fall av tio är man dessutom utsatt såtillvida att de ofta kommer från en person i makposition och då är man redan underlägsen. Jag hoppas verkligen att diskussionen på Malou & i medier ändrar på saker, men det tvivlar jag på, tyvärr. Man får istället försöka uppfostra sina barn till att bli bättre människor istället och hoppas på framtiden, eller hur?

Från ett tungt ämne till ett betydligt lättare, nämligen vädret. Jag, som älskar snön när den kommer, är nu hyfsat trött på den. Kan knappt gå ut med barnvagnen, bilen behövs grävas ut med jämna mellanrum, det är halt & moddigt... Jag försöker intala mig att om vi har snö länge slipper vi en vår med regn och bakslag utan det blir nästan så att syrenerna blommar direkt efter snön smält bort ;0)

I väntan på fägring utomhus kommer här lite inomhusfägring:

Rosa & svart i söt kombination med ny Magnolia-stämpel

Svart-vit med glitter

Och så en äldre Magnolia på MME-papper, etikett Tilda

Och så lite glitterdetaljer!

Och de fina rosorna med glitter.

Nu ska jag, på äkta feministiskt vis, ta tvätten & disken innan dottern vaknar, hi hi. Ha det gottigast & tänk, snart är det helg igen ;0)

Inga kommentarer: