fredag 28 december 2012

Kemikaliebantning del 3: Badrummet!

Jag vill börja med att varna för detta inlägget. När ni har läst detta kommer ni ha ett oerhört sug att gå igenom era skönhetsprodukter. Detta kommer troligen medföra en kostsam men hälsosam livsomställning. Bara så att ni vet.
 
Jag ska ärligt erkänna att hudvårds- & sminkdelen är den absolut utan tvekan jobbigaste biten. Teflonpannor, jaja, vem bryr sig? McD-plastleksaker, avskyr! MEN när det kommer till hudvårdsprodukter och smink tar det tid att hitta riktigt bra favoriter & jag har varit trogen två märken de sista två åren, det kändes som att jag hittat bra linjer: Clarins när det kommer till hudvård, Make Up Store när det kommer till smink. Nu när man läst på så nja, kanske inte så bra ändå...
 
Jag ska inte summera alla ingredienser i dessa linjer men kan säga att Clarins är ändå ett mindre dåligt val när det kommer till traditionell hudvård i dyrare klassen. En del av de sämsta ingredienserna har inte deras produkter. Men tyvärr har de ändå för mycket ämnen för att jag ska kunna blunda för det... Fallet med Make Up Store är faktiskt lite värre, de har högvis med parabener i sitt smink & när jag frågar dem om det är svaret: "Man har kommit fram till att parabener är helt ofarliga & många företag har börjat använda dem åter igen i sitt smink". Jisses...
 
Eh nä, många företag rensar ut parabenerna i sina produkter & ofarliga? Nej! De liknar det kvinnliga könshormonet östrogen & kan ställa till med problem i kroppen, de är alltså hormonförstörare. De har återfunnits i brösttumörer men man vet ännu inte varför. Propyl- och Butylparabener är sämre medans metyl- & etylparabenerna anses ofarliga upp till halter på 0,19 procent. Men cocktaileffekten är inte inräknad & parabener finns i leksaker, hudvård, smink, matförpackningar, bl a hos Apotekets produkter. Man ska dock vara uppmärksam på att när det står parabenfritt kan de använda sig av ännu värre konserveringsmedel: se upp för MDBGN (Metyldibromo Glutaronitril), som varit förbjuden inom EU sedan 2008, men inte utomlands. Därför gick jag över till strikt ekologiskt (& i många fall organiskt), för jag orkar inte lära mig alla 15 ämnen på varje innehållsförteckning!
 
Det värsta är ju också att de som frekventerar mest ansiktsprodukter & smink är kvinnor i fertil ålder. Därför har vi också de absolut högsta andelen kemikalier i vårt blod, känns extra olustigt...
 
Om ni vill rensa i badrummet ska ni läsa "Badskumt - gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg" av Katarina Johansson, enkel att ta till sig, många bra tips. Pocket dessutom, kostar inte många kronor! För er som vill veta mer kommer en "liten" lista på slutet.
 
I alla fall, så här såg mitt badrum ut innan:
 
Hudvårdsprodukter (serum, dagkräm, nattkräm, ögonkräm, ansiktsolja, sminkkräm mm): Clarins
Peeling: 100% Pure
Ansiktsmask, Face Mist & ansiktsvatten: Make Up Store
Rengöringskräm: Mjölkig, billig från LÓreal
 
Kroppskrämer: Body Butter, Burt´s Bee, Victoria´s secret samt Bodybutter från Kreta (organiskt)
Handkrämer: Burt´s Bee, Estelle & Thild
Deo: Clarins
Parfym: Hugo Boss, m fl
 
Shampoo & Balsam: Macadamia Oil
Hårfärgning: Frisörsalong eller LÓreal
 
Smink (foundation, concealer, puder, solpuder, ögonskuggor, ögonpennor) Make Up Store
Primer: Smash Box
Mascara: Lancome Hypnose
Läppglans: Make Up Store, Clarins, Gosh
 
Nagellack: Depend, Kicks, L`Oreal
Nagellackborttagare: Billig från H&M, dock ej aceton
 
Sa ju att jag var en total junkie ;0) I alla fall, många dyrare märken & "bra" serier, vem trodde te x inte gott om Bodyshop?!
 
Så här der det ut nu, efter ett par veckors utrensning:
 
Serum: har inget än, tror oljan får ersätta
Dagkräm: Pukka Aurveda Deep moisture Day Cream, mycket bra för torr hud. Har även från Luxsit, som jag gillar mycket samt en 100% Pure som tar bort pigmentförändringar.
Nattkräm & ögonkräm: har fått tester på Weleda Wild Rose som jag håller på att avverka.
Ansiktsolja: Avocadoolja 100% ekologisk & kallpressad, älskar redan efter två veckor!
Ansiktsmask: Luxsit med morot i, precis lika bra (& naturligare) som Make Up Stores!
Peeling: samma som innan, är redan ekologisk & SKITBRA! Rekommenderar vamt!
Rengöringskräm: Marilou, helt värdelös, får ta hur mycket som helst... Ska testa Estelle & Thild eller Weleda.
Face Mist: Nuxe, funkar bra!
 
Kroppskrämer: Bodybutter & Victoria´s secret har åkt ut, resten är ekologiskt & fick stanna :0)
Handkrämer: ekologiska, fick stanna
Deo: ja... Ska testa en från Urtekram, har även två andra reserver. De flesta vanliga deos har aluminium i sig, vilket gör att man inte svettas. Slaggen stannar i kroppen. När man går över till ekologisk deo börjar kroppen en reningsprocess, slaggprodukterna ska ut & kroppen återställas, därför har man under 1-3 veckor en helt annan odör än "bara" svett att handskas med. Jag kommer inte ta detta innan nyår så att säga ;0)
Parfym: har slutat med. Parfym i hudvård är starkt allergiframkallande & nä, jag behöver det inte, en god luktande kroppskräm funkar lika bra!
 
Shampoo: har testat en ny, se tips nedan. Helt underbar, klådan i hårbotten är borta & håret blir rent & fräscht! I två dagar vill säga... Här kommer nästa utrensning. I vanliga shampoo finns flera ämnen som är uttorkande. Kroppen producerar mer fett för att kompensera. I de flesta ekologiska shampoo är sammansättningen annorlunda, det torkar inte ut. Men det tar kroppen ca 3 månader att ställa om! Vilket jag märker tydligt på både Nellie & mig (maken är inte omvänd än). Jag försöker tvätta håret var 3:e dag (innan 3-4 dagar mellan hårtvättarna) men det ser ganska tråkigt ut 3:e dagen på mig & 2:a dagen på Nellie. Jaja, vill man bli fin (på insidan) får man lida pin!
Balsam: inte utbytt än, däremot tar jag bara i topparna, inte i hårbotten längre.
Hårfärg: färgade mitt hår på vanligt sätt för sista gången förra veckan. Nu har jag två månader på mig att hitta ersättningar. Finns hårmascaror som döljer utväxt, får kanske börja med en sådan. Finns 2 ekologiska frisörer i Malmö men 1400-1600 kr för klipp & färg, nja... Är man student blir nog hemmafärgning aktuellt. Letar & utvärderar, läser tester mm.
 
Smink: Ja, så klart stora utbytartrenden även här!
Concealer, puder, rouge: Bare Minerals, funkar mycket bra, till & med bättre än det gamla :0)
Primer: ska testa Bare Minerals, just nu har jag ingen. Behövs det egentligen?
Ögonskuggor: se tips nedan! Ljuvligt fina, perfekt pris, vad mer kan man begära?
Mascara: testat enl tips nedan, ok som vardagsmascara men den smular. Stannar hos Lancome ett tag till, tills jag hittar en klockren ersättare, annars, ja, kanske att jag blir en ekologisk förrädare just här :0(
Ögonpennor: har ekologisk eyeliner från Logona, funkar bra! Ska köpa ljusrosa till innanför ögat samt ögonbrynspenna på Åhléns, som har märket Une.
Läppglans: återkommer, just nu använder jag upp de jag har.
 
Problemet är att det inte finns så mycket ekologiskt smink i fysiska butiker (Kicks kommer få in det under 2013, Åhléns har ett märke) vilket gör det svårt att avgöra nyanser mm, därför tar te x puder, ögonskuggor, läppglans, lite längre tid. Jag vill se, prova, känna!
 
Nagellack: har byggda naglar (som väl också snart åker) så därför hinkvis med nagellack. De man kan ersätta med, som är vattenbaserade, istället för lösningsbaserade, kostar MYCKET mer, så ersättningen här lär gå långsamt. Har köpt ett nagellack än så länge. Påfyllning pågår under 2013.
Nagellacksremover: köpt en ekologisk men kommer inte använda den tills jag har nagellack liksom, ha ha ;0)
 
Ja, det var allt från mitt badrum. Kan tillägga att jag har läst på hos bloggar som: "I love ekologiskt", "Naturligt snygg" & många fler för att leta tips på bra produkter. Googla ekologiskt smink eller hudvårdsprodukter, ta några timmar, en helt okänd värld öppnar sig!
 
 
 
Min peeling/ansiktsmask som jag varmt rekommenderar, finns hos Eleven.se, som dessutom har en flik med bara ekologiskt, stort plus på det!

Många fina produkter i denna serien, har även handkrämen med banan, yummie! Denna lotion är super! Efter två dagar med helkroppsinsmörjning är jag 0% torr & 100% babylen :0) Finns hos Eleven!

Min trevliga ansiktsmask, har även deras dagkräm i samma serie! Finns hos Eleven!

Älskar deras ögonskuggor, finns hos Eleven för facila 58 kr/st!

Ett nja på denna mascara; Lotus Eco. Fått många bra recensioner men mascaror fungerar olika på olika personer & jag är inte övertygad. Finns hos Softskin bl a.

Superschampoot (se ovan), finns hos Softskin!

Underbara avocadooljan, hos Softskin!

Bare Minerals, finns på många olika ställen bl a Åhléns!
Som ni märker har jag fastnat i ett par butiker, Åhléns, Kick´s, Softskin, Eleven. Alla med ett bra utbud på ekologiskt. Kick´s tar in smink & nagelprodukter 2013 dessutom, bra!

Nu ska jag äta frukost och njuta av en lugn förmiddag, i eftermiddag ska vi på köpcenter & kriga ;0)

Inga kommentarer: