torsdag 14 mars 2013

Body shop & vårlängtan

Hej på er därute!
 
Idag handlar det lite om ekologisk skönhet och om heminredning med vårtouch (även om det kom en dm snö inatt...)
 
I söndags fick jag, av min fina kusin, ett presentkort på Bodyshop. Från att ha varit frekvent konsument hos dem, till att handla noll när jag bytte till ekologiskt, så var det med viss bävan jag äntrade deras butik igår.
 
Nu vill jag inte hänga ut Bodyshop som ett dåligt val, de är 1000% bättre än många många andra skönhetsföretag. De arbetar hårt med fairtrade, mot djurförsök och vill verkligen göra saker på ett bra sätt. På deras hemsida hittade jag denna talande bilden:
 

Då får man ändå en hum om hur varmt om hjärtat många bra saker ligger hos dem. Men så var det ju det här med ekologiskt sortiment. Då Bodyshop marknadsför sig som en oerhört medveten kedja drar den förstås till sig kunder med högre krav på produkterna och innehållet. Därför har Bodyshop fått kritik för innehåll som parabener, parfym, silikon, osv. De syntetiska produkterna man vill undvika.

I alla fall släppte de redan 2009 en ekologisk serie som är certifierad med EcoCert. För att förstå märkningen lånar jag text från min favoritblogg Naturligt snygg som bl a skriver så här om EcoCert:

Det är ett franskt certifieringsorgan, grundat 1991. Det är det största certifieringsorganet i Europa och USA och gör inspektioner i över 80 länder. ECOCERT kontrollerar och granskar innehåll, råvaror, produktion samt förpackning, främst i matindustrin, men även inom kosmetika.

För att en produkt ska få certifieras enligt ECOCERT krävs det att innehållet består av minst 95 % naturliga ingredienser och minst 10% av innehållet ska komma från ekologiska odlingar. Så om du köper en produkt som är ECOCERT betyder det alltså inte per automatik att den är 100 % naturlig eller 100 % ekologisk. Det ger utrymme för att 5 % av innehållet kan vara syntetiskt/onaturligt. En del gröna skönhetsföretag väljer att inte certifiera enligt ECOCERT eftersom de anser att certifieringen inte är tillräckligt sträng. 

Med den utgångspunkten valde jag prover på dag- och nattkräm, samt fick innehållsförteckningen till de båda. I INCI-listan finns förutom massa mumsigheter även tvivelaktiga syntetiska ämnen som silikon, linalool och limolene (parfym med ev ftalater) och glycerin. Synd. Testade i alla fall produkterna igår och idag och de är bra, lika bra som min serie Pukka, men utan min avocadoolja hade jag varit torr ändå. Så här ser i alla fall serien ut och för er som ändå vill komma en bra bit på väg är den värd att testas:

Tittade även på deras makeup men de hade inga mineralögonskuggor och solpudret innehöll ftalater så det bidde inget. Funderar på deras fina rougeborste istället.
 
 
Trots snöfallet har jag börjat idka vår- och påskinredning här hemma. Häromdagen klädde jag & dottern vårt påskris och det blev mycket mums i det lilla riset:
 

 
 Förresten har jag börjat testa min kamera, jisses vad bra den är, säger jag bara! Grym skillnad i bilderna, SÅ kul att fotografera igen! Ska visa lite bilder snart.

Nu bär det snart av till skolan, de slängde in ett grupparbete igår eftermiddag som ska redovisas imorgon... Noll framförhållning som triggar alla mina symptom igen. Inte nöjd, kan jag säga.

Inga kommentarer: