måndag 25 mars 2013

IVF-dags snart...

Ja, nu börjar vårt tredje färskförsök närma sig efter vår 4 månader långa paus. Jag och en IVF-väninna diskuterade för ett tag sedan hur olika vi tacklade en IVF. Hon gick "all in" och behövde ha stort hopp om graviditet inför varje IVF. Jag är precis tvärtom, jag går in med noll förhoppning, mer en sammanbiten "nu kör vi för vi måste"-inställning. Och det är likadant denna gången. Jag tror inte att jag ska bli gravid, jag gör det för att det är vårt enda sätt att försöka skaffa barn på. Men jag vet också när vi håller på att jag är mycket mer instabil känslomässigt. Det ligger ju så mycket på mig, hur jag svarar på medicinen, hur många ägg jag producerar och om jag sedan kan behålla ett eventuellt embryo. Men jag kan inte påverka något av det så egentligen är det onödig energi att lägga på oro. Men vad hjärnan vet, når inte hjärtat.
 
Denna gång ska jag även kolla upp om jag har en ärftlighet för blodproppar, vilket inte är helt omöjligt om man ser på min släkthistorik. Vårdcentralen kollar mig genom ett blodprov och om jag har större risk kan min IVF-klinik ge mig förebyggande medicin. Skönt.
 
Summa summarum, håll tummarna för oss i vår!
 
Nedan kommer ett kort som jag gjorde till min lillasyster på hennes födelsedag!
 




Nu ska jag fixa lite på min andra blogg, Kemikaliekollen. Tydligen har Naturskyddsföreningen skrivit om den lite grann! Kul, himla stolt! Men så länge jag ändrar något hos många människor är jag mer än tacksam, det räcker! :0)

Inga kommentarer: