onsdag 8 januari 2014

16 dagar till BF & ekologiskt babynest!

Efter en lång härlig julledighet har även vi nu landat i vardagen! Idag var Nellies första dag på förskolan sedan den 19 dec, hon var lite avvaktande men har samtidigt saknat sina vänner så det var inte en alltför jobbig lämning på dagis! ;0)
 
Med dottern på dagis & maken på jobb har jag plockat ner det mesta av julpyntet. Granen åker också i dagarna, känns lite vemodigt men samtidigt börjar man så smått längta efter lite ljusare dagar och vår. Med en grå, regnig och plusgradig vinter än så länge, är man inte riktigt inne i vinterkänslan. Men skulle bli kallare nästa vecka?
 
Här hemma fortsätter vi att småboa. Maken har skruvat ihop ett skötbord vi fick av vänner, vi har lånat spjälsängsmadrass av andra vänner (vår har fått vingar?), babyskyddet är rengjort och redo samt att igår blev jag färdig med mitt syprojekt, nämligen ett babynest. Dessa fanns inte när Nellie var liten men verkar utomordentligt praktiska och då den ekologiska marknaden är helt obefintlig, blev det till att sy en själv, efter en diger jakt på material!
 
Mönstret är från Stoff & Stil, det ekologiska bomullstyget (Monsters från Cloud9) är köpt på Etsy och den ekologiska ullvadden är från Sonjas textilateljé. Snedslå och anoraksnöre (ej ekologiskt) från Stoff  Stil, liksom bomullsvadden till botten. Pris för material ca 500 kr och det tog mig ca 10 timmar att sy ihop, värst var att trä igenom snöret i snedslån ;0) Men visst blev den fin!
 
Riktigt bubbelgumsrosa faktiskt!

Ljuvligt sött mönster, älskar naiva figurer!


Jag blev så nöjd att jag ska sy en liten modifierad version och ha som skötbordsunderlägg på det lilla skötbordet här nere. Och så har en väninna beställt en till sig, kul!

Ja, nu är det bara 16 dagar kvar till BF! Inga känningar alls om att något är på gång så räknar inte med förlossning inom det närmsta. Istället laddar vi för kalas för vår blivande 4-åring! Imorgon blir det sång & paket, på söndag kalas med kaffe och kaka! Det är en stolt tjej som fyller 4 år och nu betraktar sig själv som stor. Inte minst när vi pratar om lillasyster! Vi har köpt en sparkcykel, lite Skrållan-saker, kläder & lite Hama-pärlor. Dessutom har jag laddat med två fina "storasyster-paket" som hon ska få på BB!

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag funderar också på att sy ett eget babynest. Hur mycket ullvadd gick det åt?

Fru Lindberg sa...

Sara, jag bad Sonjag textilatljé ge mig en ca vikt på vad jag behövde & de hjälpte mig. Men jag har rätt mycket kvar? Så hör med dem & dra av ca 25%?

Angelica Hemlin sa...

Åh, hade du orkat/hunnit sy ett till så hade du haften köpare här! :-) Letar febrilt efter ett ekologiskt baby nest och är kass på att sy...