fredag 3 januari 2014

21 dagar till BF!

God fortsättning på er alla, hoppas ni hade en trevlig nyår! Vi hade en mycket trevlig kväll i Oxie, med härligt sällskap (12 vuxna & 8 barn!) & god mat. Vi kom hem 02.30 så dagen efter blev det inte många knop gjorda här hemma. ;0)

Med jul & nyår över för denna gången fokuserar jag ju mest på slutet av gravditeten och förlossningen, inte minst. Den 24:e januari är jag ju beräknad & den 17:e ska jag få göra hinnsvepning (för 50% börjar förlossningen inom 48 timmar, enligt min bm). Kan jag tillägga att jag längtar? Till förlossningen ja, då är man färdig med att vara gravid ha ha ;0)

Men passar också på att njuta, är tänkt att vara min sista graviditet, känns lite sorgligt och vemodigt. Men också skönt & en lättnad, att aldrig mer behöva göra IVF eller att ens kropp kommer vara ens egen & man kan fokusera på träning & bra mat.

Konstaterar i alla fall att de sista veckorna är fysiskt utmanande:

- Senaste veckan har sammandragningarna ökat så kroppen har börjat öva inför förlossningen! De gör inte ont, men hoppas ändå de gör nytta?

- Trycket neråt känns som att man håller på att tappa en melon, man går lite speciellt då ha ha ;0)

- Det hugger till i ljumskarna så att man är på väg ut genom taket!

- Jag sover riktigt dåligt, snittar kanske 4-5 timmar per natt, har tre kuddar på olika ställen & pustar & stånkar när jag vänder mig (gör ont på många ställen då) & snarkar ordentligt, då slemhinnorna svullnat. Min man tycker jag är världens bästa sängkamrat just nu ha ha :0)

- Har ont i fogar, ligament, huden spänner över magen, jag orkar inte särskilt mycket & är otymplig, så maken kör marktjänsten lite mer!

- Lillans sparkar känns & syns ordentligt, magen ser ut som "hela havet stormar" när hon rör sig, ser riktigt roligt ut!

- Och framför allt, jag & familjen längtar efter att få träffa denna lilla personlighet!

Med Nellie gick jag en vecka över tiden (eller 6 dagar, hon är född en vecka efter bf). Denna gång får jag ju inte gå mer än en vecka över tiden men hoppas så klart på tidigare förlossning & sätter stort hopp till hinnsvepningen.

Min barnmorska berättade att omföderskor är lömskare, kan gå från ett par centimeter öppen (man ska vara 10 cm öppen när krystningarna sätter fart) till att krysta på ganska kort tid. Vi får väl se. Jag ska i alla fall åka in om jag har regelbundna värkar med 5 minuters mellanrum, som gör ont & stort tryck neråt. Som jag längtar, skämtade på nyår att någon kunde lägga en smällare under kjolen på mig vid 00.05 ha ha ;0) Men skämt åsido, hon är välkommen när som! :0)

1 kommentar:

Cecilia sa...

Galet vad tiden går snabbt, verkligen snart dags! Hinnsvepning funkade ok på mig m ännu bättre på en kollega som födde tre timmar efter (tredje barnet). Hallonbladste funkade bäst på mig, efter en stark kopp kom proppen någon timme senare o ytterligare efter ett dygn kom barnet. Slapp även alla jobba förvärkar så min kropp va iaf utvilad när det va dags. M stor skillnad m andra brukar det vara så håller tummarna att det går smidigt!