fredag 21 maj 2010

Högsommar!!

Ja, vilket väder det har blivit, sol & 24 grader! Jag njuter i fulla drag & försöker vara ute så mycket som möjligt! Mest har det blivit långpromenader & med stegräknaren på höften blir det en tävling mot mig själv! Igår avslutade jag & grannen vår promenad med en kulglass på en uteservering i Svedala, mumma. Och igår kväll grillade vi, känns som semestern redan är här ;0)

Idag tänkte jag skriva några rader om blommorna i mitt hem. Som ni vet gillar jag shabby chic & därför kommer inte vilka blommor som helst innanför dörrarna! Jag har endast 3 sorters blommor & de är pelargoner, där favoriten är Mårbacka. De andra två är lyktranka/hjärtan på tråd samt Peperomia. Jag älskar även Hortensia men de är för ömtåliga, så de överlever inte hos mig. Och på vintern är det så klart julros & hyacinther.

Peperomia i kruka med fin patina & lite spets runt om.

Mårbacka, favoriten! I år tog jag 5 sticklingar som alla klarat sig, så nu börjar det bli trångt i fönsterkarmen ;0)

Och så "Hjärtan på tråd", som ni skymtar till vänster. Betongänglarna ska egentligen bo i trädgården men tycker att de passar fint inomhus också!

Och så går vi över till trädgården. Där gillar jag alla "torparblommor" som akleja, syren m fl.
Älskar också pioner, spirea, löjtnantshjärta, höstanemon o s v. Jag & sambon ser lite olika på trädgårdar, han vill ha rent & rakt med mycket gräsmatta, jag vill ha vildvuxna blommor i en salig röra... Så döm om min förvåning när jag bläddrade i Lantliv, fann ovannämnda artikel &sambon tyckte det var ett strålande förslag att göra vid trädgården så! Nästa sommar kommer vi alltså riva två halvtrasiga uthus & bygga växthus istället. Vi ska även bredda gången, ta bort stenen & lägga singel istället. Kanten mot gräsmattan ska avgränsas med en buxbom-häck & så ska vi laga vår rickepump, kommer bli så fint! Sen ska jag plantera lite stockrosor & akleja. Vi ska även behålla våra vinbärsbuskar & rabarber, de får bli små cirkelplanteringar bland singeln!
Mmm, längtar!

Så här ska det bli ;0) Jag ska inte ha jättemycket plantor i växthuset utan vi ska ha det mest som uterum, med stort bord ex gammal ladudörr med många stolar! Tänkte köpa olika på loppis & måla alla vita, charmigt & inte så ömtåligt då ;0)

Nu ska vi äta bullfrukost & sen köra och titta på trädgårdsmöbler till verandan & lite leksaker till lillsmurfen, finns det något bättre än en solig vrm fredag då sambon är ledig & man ska shoppa?! ;0) Ha det mysigt i "vår"solen!

Inga kommentarer: