torsdag 28 februari 2013

Vårkänslor, djupa tankar & vackra ting!

Igår var det strålande solsken, vindstilla & facila fyra-fem grader, fåglarna sjöng och snön smälte bort. Så efter en intressant föreläsning om social innovation gick därför jag och tre klasskamrater och åt en mumsig vegetarisk lunch på Davidshall och satt och snacckade bort två timmar. Sen strosade jag långsamt till bussen och bara njöt. Detta betyder så oerhört mycket för mig. Vilken underbar tid jag har framför mig, den bästa på året, mars till augusti! Bara tanken på att jag ska få fortsätta utbilda mig, att jag ska hinna umgås med vänner/nya bekantskaper och ha intressanta diskussioner om allt man lär sig, att jag ska kunna vara utomhus och verkligen uppleva våren, det är en sådan ynnest. Skola, vilken underbar uppfinning! 
 
Tänker också mycket på mina livsförändringar, hur det kan vända så snabbt. För två år sedan var jag mammaledig, för ett år sen produktutvecklare på väg in i väggen, nu student. Tala om tvära kast, men jag älskar det, älskar att jag vågade lämna det trygga men dåliga, att jag hade modet att testa det nya oprövade. Det blev ju faktiskt jättebra. Och just nu är jag och mitt liv i fas, jag slipper försöka springa snabbare än jag orkar, jag slipper stå still när jag vill utvecklas och jag kan välja ett tempo som passar mig. För även om jag mår mycket bättre i kroppen, behövs det fortfarande inte alltför mycket stress för att de gamla symptomen, hjärtklappning, huvudblurr och ont i bröstet ska komma tillbaka. Därför är skolan bra för mig på många fler sätt än bara chansen att utvecklas och lära nytt.
 
Det intressanta är att jag har 3-4 tjejer i min klass med exakt samma tankar. Som hoppat av ekorrhjulet för att de inte vill mer. För att de fastnat i stressträsk, dålig miljö och noll stimulans. Ibland funderar jag på om det är en begynnande trend? Oviljan att snurra snabbt, att stiga av och ta en titt på sig själv och livet ur en annan synvinkel. Att våga förändras. Visst blir det växtvärk, en omgivning som ska försöka hänga med i förändringarna. Men slutresultatet kan inte bli annat än bra, det är jag helt övertygad om. Vissa vänner lär försvinna på vägen, vissa växer sig närmre och nya kommer till. Vissa egenskaper och självbilder lär också försvinna men nya kommer till. Igår produktutvecklare, idag student. Imorgon journalist? Designer? Healer? Heminredare? Författare? Egen företagare? Möjligheterna är oändliga och det tycker jag känns spännande, fantastiskt kul och lite läskigt. Framtiden får visa vägen. Och just nu är skolan alldeles tillräcklig för mig. En paus, en chans att andas, en chans att bygga en ny plattform för resten av livet. Jag har 30 år kvar att jobba, så det är viktigt att det blir bra, eller hur? ;0)
 
Jag lovade att visa lite nätbutiker jag gillar och här kommer ytterligare en, Elsas hem. Tyvärr får jag säga att ekologi lyser med sin frånvaro så ska jag vara helt konsekvent och miljövänlig så blir det få köp härifrån. Men fina saker har de!
 

 
Mycket fint men ganska dyrt, Odd Molly & Greengate är inte superbilliga. Dessutom verkar Odd Molly tyvärr inte ha hört talas om kemikalier, står noll om det på deras hemsida... Ska man uppmuntra sådant? Tveksamt...
 
 
Har även lagt in alla mina nya kort, så här kommer det första:
 
 
 





Idag är det hemmastudier som gäller, kan tipsa om böckerna Cradle to Cradle och 100 sätt att rädda världen, två lättlästa böcker som gör nytta.

Cradle to cradle handlar om avfallsberget vi bygger upp och hur man kan tillverka saker utan att lämna tonvis med avfall på vår stackars planet. En tanke om att varje avfall kan vara grund till en annan produkt, så att även om syntetiska råvaror är mindre bra än naturliga, blir de ofarliga i ett slutet kretslopp. I t ex Danmark har de kopplat ihop fem fabriker som använder varandras avfall (ex plast, polyester osv) till nya produkter/energi, så inget går till spillo och dumpas på någon soptipp. Smart va?

100 sätt att rädda världen är en smart liten bok med 100 lättlästa och roliga tips på hur man kan, som enskild person, göra skillnad för vår planet. Tips som att äta mer vegetariskt, köpa krukblommor istället för besprutade snittblommor, stänga av allt standby på kvällen, köpa kvalitet framför kvantitet, köpa mest begagnat, undvika plast, flyga mindre, åka mer tåg, tvätta i 40 grader istället för 60 och äta ekologiskt m fl.

Enkel, lättbegriplig med massa bra tips, skrivet på ett kul sätt! Eller vad sägs om punkten 8: "Ät en älg. Skogen är full av ekologiska djur som fött upp sig själva utan hjälp av kraftfoder, konstgödsel, traktor, diesel och uppvärmda lokaler. Energin som går åt för att få fram ett kilo nötbiff till köttdisken är fem gånger högre än för älgbiff. Väljer du rådjursfärs och svenska rotfrukter istället för broiler med influgen isbergssallad har du minskat middagen koldioxidutsläpp med 72 procent. Godare blir det också". Ha ha, jag menar, vem har någonsin tänkt på det? Och ändå är det så otroligt logiskt!

Man blir så medveten om hur sjukt hela vårt samhälle är uppbyggt. Konsumtion, slit- & släng, ett måste av ständig tillväxt, en sjuk planet och ledsen natur med döende djur. Om mitt 2012 var Kemikalieutrensning så blir 2013 Miljöräddning!

Och bara för att avsluta med något kul: Igår köpte maken till lunch, helt omedvetet, en ekologisk fullkornspizza på pizzerian! Hans kollega såg något chockad ut & även min make när han insåg vad han gjort! Tala om vad det undermedvetna programmerar handlingar ha ha ;0)

Ha en bra dag där ute! Det ska jag :0)

Inga kommentarer: