fredag 30 juli 2010

Hemma igen!

Nu har vi kommit hem igen, efter 10 sköna dagar på Gotland & Öland! Det har varit en härlig semester som började på Öland. Vi bodde i Köpingsvik på Grönhaga camping, en liten men mysig camping, med nya servicehus & 50 meter till havet! Då det var varmt & soligt tillbringade vi rätt mycket tid på stranden men vi hann även med Borgholm, fyren Långe Jan på sydligaste delen & en massa loppisar & outlets! De enda kläderna jag köpte är två par leggings men på loppisarna blev det en massa fint till hemmet, kommer visa i nästa inlägg, när allt fått sin plats här hemma. Vi umgicks också med våra vänner, som hyrt stugor i närheten ;0)

På Gotland var vi däremot själva & det var dessutom nära att vi aldrig kom dit. Det började med att de ställde in färjan från Öland till Gotland p ga dålig väderprognos. Vi bokades om till färjan från Oskarshamn med samma avfärdsdag men 21.10 istället för 17.25. På lördagen packade vi ihop allt & körde på Ölandsbron till fastlandet. Det blåste rätt bra, vilket fick husvagnen att svaja, men vi kom över. Enligt vänner stängdes bron av några timmar senare p g a blåsten.

Väl i Oskarshamn bestämde vi oss för att ställa oss standby till 15.10-färjan, vi var 10:e reserv & kom faktiskt med, som sista bil! Glada var vi! Efter en 3 timmar lång sjösjuke-orgie var vi iland & körde mot Björkhaga strandby, 3 mil söder om Visby. Även här var det nybyggt & fräscht, med närhet till havet. Då vädret inte varit lika bra, nyttjade vi dock inte den. Men det gjorde inget för vi hade redan bestämt att på Gotland skulle vi besöka många platser & inte bara sola.

Vi besökte därför b l a en gammal kvarn vid Lummelunda, var på Fårö, besökte Hemse & stannade på utkiksplatsen Hoburgen på sydspetsen samt gick i Visby. Även på Gotland gick vi på loppisar & outlets men här var det lite dyrare & annat sortiment. Man märkte tydligt av att alla stockholmare påverkade utbud & priser. Dessutom hörde man knappt gotländska alls. Jag har givetvis inte något emot stockholmare men jag hade byggt upp en gemytlig, mysig bild av gotland & dess befolkning och blev därför lite besviken när de knappt existerade..?! Så därför tyckte jag nog Öland kändes lite mer genuint, men är ändå jätteglad att vi sett Gotland! Och deras saffranspannkakor & raukar kan jag varmt rekommendera ;0)

Det blir lite bilder från resan, dock bara på oss i familjen. Då vi tog över 400 bilder så blir det ett litet projekt att sortera & göra en fotobok av lite senare!

  Jag & Nellie på ett trädgårdscafé i Borgholm. Notera att möblerna är helt i min smak, hi hi.

Nu ska jag fortsätta städa & ställa alla inköp på plats. Ikväll ska sambon på fotbollsmatch & ta med Nellie så då ska jag måla de ljuvliga stämplarna från Magnolias sommar-stämpelpaket ;0)

Inga kommentarer: