tisdag 13 juli 2010

Hur jag gör mina kort!

Ja, nu ska vi se, får tänka efter lite! Som jag visade i mitt förra steg-för-steg-inlägg så börjar jag med att måla stämpelmotiv, oftast en hel hög samtidigt, blir ett par kvällar framför TV:n. Därefter beger jag mig upp till kortmakeriverksta´n ;0)

Jag börjar med att välja en kortstomme som passar färgmässigt.

Därefter väljer jag mönstrade papper som jag vill använda. Sen letar jag upp en skiss jag vill arbeta efter & börjar klippa ut stl på papperna. Många använder en pappersskärare men jag är för lat för att dra fram den varje gång (får ej plats på skrivbordet) så jag klipper med vanlig sax!

Sedan börjar jag fästa papperna med taperunner, vill jag sy på kortet gör jag det nu också!
Vill jag ha chalkade kanter görs det innan papperna fästs på kortstommen.

Nu börjar det roliga, nämligen att dekorera med massa fina saker! Jag gillar band, ger en fin struktur & lite 3D-effekt. Dessa limmar jag med flytande lim.

Jag fäster figuren med 3D-kuddar & glittar henne med stickles från Ranger.

Gillar att ha text på mina kort så det stämplar jag dit, ibland direkt på kortet, ibland på en cirkel/rektangel. Är fortfarande förtjust i alla cirkelstämplar så de går varma hos mig ;0)

Sen sätter jag blommor, ofta i hörnen eller där det är för mycket tomrum. Använder nästan alltid pappersblommor från Prima men här har jag klippt ut motiv istället & satt fast med 3D-kuddar.

Till slut sätter jag fast knappar, ibland med band i.

Efter att avslutningsvis sätta glitter på själva kortet & chalka runt om är det klart!
På baksidan sätter jag en Änglahus-cirkel där det står handgjort samt min hemsida.
Snipp snapp snut så var kortstunden slut ;0) Nu ska sambon & svärfar spika staket & jag och Nellie ska på shoppingtur, behövs alltid saker till Nellie, vilken otur ;0)

Inga kommentarer: