tisdag 6 oktober 2009

Längtan till julen...

ökar bara dag för dag & jag känner suget efter glögg, lussebullar, rödkål & vörtbröd och så allt julpynt förstås... Idag damp det ner en Tradera-vunnen Mailegtomte i brevlådan, vi får se var han vill sitta & njuta av tillvaron om några månader. Jag har även bett sambon ta ner julpyntet från vinden snart, mest för att jag ska komma ihåg allt jag har & därmed shoppa mindre... Sinnessjuk?! Vem?! Usch, det är nästan så att jag skäms...

Jag har även lånat en bok på biblioteket, "Den stora julboken" av Jan-Öjwind Swahn, en helt underbar bok som berättar om alla våra traditioner, hur & när de uppstod, varför vi firar som vi gör o s v. Jätteintressant läsning! Den är även fint illustrerad, rekommenderas varmt!

I min lilla vardag annars händer det mest babysaker, vi har handlat lite småsaker & även börjat planera inköpslistan med bl a badbalja, täcke till spjälsäng, babysitter, bilbarnstol mm, tänkte köpa det mesta vid samma tillfälle för att vara lite effektiva ;0) Fortfarande har vi köpt väldigt lite kläder, i synnerhet i stl 50, ni som vet, hann ni använda stl.50? Och vad vägde era bebisar om ni inte kunde använda stl. 50?

Igår gick jag in i v.28 & pyret väger nu kring 1 kg & är ca 35 cm lång, hon har börjat drömma, ögonfransarna har växt ut & anlagen för mjölktänderna är klara! Vårt pyre har fått lite dygnsrytm & är som piggast på morgonen & tidig kväll, då kickas det loss! Jag mår inte särskilt illa längre & är pigg så än så länge är det en dans på rosor! Däremot klarar jag inte storstädning på helgen längre, synd... ;0)

Och så har jag börjat drömma konstigt... Inatt drömde jag att vattnet gick & att vi fick åka till förlossningen. Då jag bara var i v.28 fick jag två små bebisar istället för 1 stor..! De var båda killar & vi döpte dem till Rolf & Ulf! (nä, ingen aning var de namnen kom från) I alla fall så fick vi stanna på BB ett tag & tvillingarna låg brevid ett annat tvillingpar som hette Knatte & Fnatte!

Ja, mycket mystisk dröm, men jag skrattade gott när jag vaknade! En som inte skrattade lika mycket var sambon när han la sig igår kväll. Han la sig i skedställning med mig (jag sov) & la handen på min mage för att försöka känna om pyret sparkade, varpå jag irriterat ska ha väst: "Jag behöver faktiskt lite privatliv"! Tycker det är en strålande kommentar, ha ha.

Och så till lite bilder. Idag blir det lite naturfotografering á la fotat från bilen-stil. Tyvärr kan jag ju inte stanna på motorvägen & ta bättre bilder, men tanken har slagit mig många gånger, ska ni veta!

Morgondimma vid kvarnen.

Gillar kontrasten mellan det mjuka,varma & det kalla hårda.

Och så en bild med rörelse (till höger)

Nu ska jag göra lite varm soppa & zappa på TV:n, ha en mysig kväll!

5 kommentarer:

Petraso sa...

köp inte så mycket kläder... låt andra göra det.... ;) lite bas body i vitt strumpor och pyjamasar.....och En tunn mössa och en overall i 56 cm.... mer behöver du inte LOVAR!!

50 var bara första eller 2 veckan på dottern på 3800 kg Och sonen var ju mer än ett kg mindre så lite längre med dom fast hann hade landstingets kläder första månaden;)

Erica sa...

Ett tips är att inte köpa så mycket i stl 50, de flesta "normalstora" bebisar kan börja med 56, du ser ju när hon kommer ut..

Har föressten mailat dig, ursäkta sent svar.

Kram, Erica

Anonym sa...

ja sen har vi då "vi" som använde stl 50 jätte läääänge till Vincent. Får du ut en bebis under 3 kg så är stl 56 alldeles för stort!!!

kramiz

Anki sa...

Badbalja vit med plugg i botten finns här :)

Anki sa...

Oftast behöver man inte alls mycket i stl 50 desto mer i 56 tycker jag mig minnas.