lördag 10 oktober 2009

Liten lördag ;0)

Sitter just nu & mornar mig i soffan, idag gick jag upp så sent som 07.00... Två personer på N höll låda, den ena var katten Nesta som anser sig vara min personliga väckarklocka & kommer och gnäller fordrande varje morgon kl.06.30. Jag försökte förklara det där med helg imorse, så vi får se imorgon om hon förstod ordet sovmorgon ;0) Den andra som buffar är lilla N i magen, hon har karatekurs ungefär vid samma tid & ibland undrar jag inte om hon fattar när jag håller på att vakna för då maximerar hon övningarna? Men jag får faktiskt erkänna att det är mysigare att väckas av två små gulliga individer än en metallisk ringsignal från klockan ;0) Och nu fick jag jag njuta av en härlig gryning. Längtar dock till julbelysningen kommer upp i alla fönsterna. Ända sen jag var liten har jag älskat när man går upp på morgonen & tänder adventsljusstakarna, mysfaktor 100! Men tillbaka till nutid ;0)

Igår var jag på Stämpelgården & köpte mig en (ja, en! Har tappat stinget helt...) Halloween-stämpel från Magnolia. Får dystert erkänna att det drar i snåltarmen när de numera kostar 89 kr/st istället för 69 kr/st, då blir det inte lika många. Men nu ska jag åtminstone göra lite höstkort! Nu när alla andra gör julkort, hi hi.

Sen ska vi på dop idag, mysigt. Och att det är fotboll ikväll, en riktig rysarmatch, gör denna dag till en superdag! Heja Sverige!

Dagens pyssel är ett julkort med en liten hängel & massa chipboards! Som bakgrund har jag bl a Primas stämpelförpackning & MME:s julpapper! Och så en massa glitter!

Mycket ruffigt ;0)

Tyvärr måste jag avsluta inlägget med Dagens tistel, som idag går till sjukvården! Nedräkningen för vaccinering mot svininfluensan har ju börjat & jag var länge tveksam, ta eller inte ta sprutan. Men min barnmorska tyckte absolut jag skulle ta den & då jag även har astma kände jag att det blir en spruta! Igår var jag därför inne på Vårdcentralens hemsida för att se när det skulle börja. Det stod så här:

v.42 barn 3-5 år, vårdpersonal & gravida med beräknad födsel 2009.
v.43 förskolebarn & skolbarn t o m årskurs 6
v.44 riskgrupper (diabetes, astma mm)
v.45 skolbarn årskurs 7 t o m gymnasiet
v.46 resterande allmänheten, vaccineras efter åldersgrupper

Och då undrar man,var är de gravida med beräknad födsel 2010? Jo, de ingår i gruppen v.46 (enl samtal med vårdcentralen)! Så, jag är alltså inte lika utsatt för att jag är beräknad 2 jan 2010 som en gravid som är beräknad 31 dec 2009?! Vilken "tur" att jag har astma för då kommer jag få den 2 v tidigare... Men de stackarna som inte har det får väl hålla tummarna så länge... Svensk logik på sin absolut högsta nivå. Ironiskt är det också att under frågor & svar på hemsidan står det också att gravida under perioden 2:a & 3:e trimestern (de sista 6 månaderna ungefär) har en fyra gånger så hög risk att bli allvarligt sjuka av svinfluensan, bl a för att immunförsvaret är lägre & lungorna under tryck från bebisen. Hm, varför vaccinerar man då inte alla gravida, de som plussar idag kommer ju hamna där innan svininfluensan är förbi? Usch, upprörd blir man...

Inga kommentarer: