lördag 7 augusti 2010

B som i betong ;0)

Idag har jag gjutit en bordsskiva i betong! Jag köpte ett symaskinsunderrede för två år sedan & skulle haft gjutit en betongskiva att ha till men det har inte blivit av. Men nu när vår rabatt på framsidan är klar (ja, klar!) så är den det enda som saknas! Så i förmiddags var det dags! Sambon byggde formen igår av trä & har satt våtrumssilikon i alla skarvar. Sen penslade jag på matolja så att betongskivan ska lossna när den är klar. Blandade betong enl anvisning & "kastade" på den. Skakade ut luftbubblor & i med armeringsjärn som jag sedan täckte med mer betong. Nu står den & härdar, spännande! Hoppas den blir bra! När den är färdig ska jag ha något fint arrangemang på, lite säsongsbetonat som ex pumpor i höst osv, kommer bli så fint! Men innan vi sätter ut den ska vi härda den med såpa så att den tåler utomhuslivet bättre. Visst är internet bra? Man bara googlar & får all info man behöver ;0)

På nätet hittar man ju även saker man "behöver". Så jag har köpt lite böcker till Nellie under försommaren. Är själv uppväxt med en familj som läser mycket & jag älskade bl a Astrid Lindgrens lite mindre kända sagor som Peter & Petra, draken med de röda ögonen, Sunnanäng osv. Så här kommer lite barnboktips från mig ;0)

Pekböcker för de minsta, jag tycker illustrationerna är helt ljuvliga, men texterna överpedagogiska & ganska fantasilösa. Men det behöver ju inte vara mer när det är en pekbok i och för sig..!

Och här lite böcker jag fyndat på bokrean. I mitten är Astrid Lindgrens "Peter & Petra". De flesta barnböcker jag köper har gammaldags, söta illustrationer, är inte så mycket för det moderna, avskalade. Jag gillar när en bild ger ett första intryck & sen hittar man massa detaljer som gör allt mer spännande, innehållsrikt & fantasieggande.

Sist men inte minst, så köpte jag en barnbok på loppis.
Den är från 1945 & den ska jag läsa själv, bara för att se hur de skrev då!

I Visby var vi inne i en barnbutik som hade fina kläder, många märken som Katvig, Småfolk, Villervalla & Molo. Är inte förtjust i de stirrigaste mönsterna men dessa föll i smaken. Det gjorde även att de var ekologiska samt reapriset, 30% rabatt ;0) Är i stl 80 så det blir nog att Nellie kan ha dem i vinter nån gång. Skönt att det planar ut med storlekar nu, är dyrt att byta stl varannan månad! Lillstumpan är snart 7 månader (!) & har numera två tänder där nere & sen ett par dagar tillbaka kan hon sitta själv, börjar bli stora flickan ;0)

Inga kommentarer: