lördag 28 december 2013

Green matmarknad & medvetna val!



Häromdagen var jag på Green matmarknad i Västra Hamnen i Malmö, en matbutik som har ett stort utbud av ekologiska produkter och inte har några varor med farliga E-nummer. Har inte varit där förut & det var en sann njutning att gå där, fräscht, stort, brett sortiment, fint inrett, en upplevelse i motsats till en vanlig matbutik! Sortimentet gjorde mig så glad, bara att slippa läsa innehållsförteckningen på varje produkt, att hitta massor av märken man bara hittar på internet annars, gjorde mödan verkligen värd.

Sen jag gick över till mer ekologiskt/miljövänligt sortiment har jag inte funderat på vilket digert arbete jag gör varje dag, vilken detektiv jag har blivit. Varje inhandling kräver kunskap och tid, inte minst mat med alla E-nummer, skönhetsprodukter med tråkiga innehåll, textilier med flamskyddsmedel och barnprodukter i plast och trä mm. Men det blev så tydligt när jag handlade på Green matmarknad.

Det var SÅ SKÖNT att läsa ingredienser som vaniljstång, grädde, bambu, sheasmör och eucalyptus. Eller att slippa läsa alls! Att göra bra val utan att anstränga mig.

Och mina inköp då?

Jag kom hem med en papperspåse innehållande Naty ekologiska blöjor, våtservietter och amningsinlägg. Galltvål, lypsyl av sheasmör, Urtekram tandkräm, naturgumminapp till lillan. Te, lite snacks och en blandning till varm choklad. Man hade kunnat handla så mycket mer. Det blir definitivt fler återbesök!

Och apropå medvetna val får jag ibland frågan hur jag orkar göra de förändringar jag gör, rensa ut, köpa bättre alternativ eller bara handla mindre. Det är också den vanligaste motiveringen jag får, när folk inte orkar eller vill engagera sig; tidsbrist, kunskapsbrist eller att det blir för stor omställning, man lever hellre ovetandes.

Men när det kommer till kemikalier och miljö tänker jag precis tvärtom! Genom att orka göra medvetna val får jag så mycket gratis, jag får mer energi och slipper mycket oro. Ju mer jag läser på, ju mer medveten konsument jag blir desto bättre val kan jag göra. Jag kan skippa köpa onödiga saker som förstör miljön, som påverkar min familjs hälsa, som pådyvlats oss med reklam och vinstintressen, jag kan välja andra värden här i livet.

Den största utmaningen är att lära mig att inte räkna min lycka i pengar och materiella ting. Allt snurrar ju snabbare idag. Vi i Sverige har aldrig haft det bättre ekonomiskt ställt eller konsumerat fler prylar, bilar och kläder. Och vi är barn av vår tid.

Ändå är folk sjukare, ledsnare och mindre tillfredsställda än någonsin. Vi knaprar mer medicin, sover sämre, har fler stressade och sjukskrivna människor, fler självmord och fler olyckliga barn.

Materiella inköp ger kortvarig tillfredsställelse, men umgänge med släkt & vänner, en lugn stund med sin hobby, att mysa med sina djur och familj, att läsa en bok eller gå en promenad i skogen frigör en massa lycko- & må bra-hormoner i kroppen som motverkar stress och sjukdomar.

När räknade folk sist sin rikedom i livet i antal vänner, hur frisk man är eller att man får sova mätt och trygg? Idag räknar vi lycka i fel värden och tar alldeles för mycket för givet.

Det är anledningen till förändringarna i mitt liv. Jag vill lära mig prioritera bort fel saker och värdera mitt liv i andra rikedomar än pengar och prylar. Och den resan är knappt påbörjad. Varje steg jag har tagit och fortsätter att ta, kräver mod, ork, tålamod, en insikt om mig själv och ett jävlar anamma.

Så svaret på frågan "Hur orkar du?" är "För att jag vill mäta mitt liv i andra värden, jag vill hoppa av ekorrhjulet och få mig och min familj att bli friskare, gladare och lugnare". Just bara därför.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Det ska jag besöka! Blir ännu mer inspiration! Man får börja i nån liten ände. .!!

Anonym sa...

Ja, det finns ingen annan butik värd namnet. Handlar allt på Green Matmarknad!