måndag 9 december 2013

Lucka 9: blommor & förlossningsbrev!

Idag blir det lite blomsterfägring! Älskar hyacinther & amaryllis men i ganska enkla konstellationer. Så nedan kommer några förslag på det!
 
 
 
Med en färggrann kruka behövs inte mycket dekor. Hjärtan från Vellingblomman, annars endast mossa och glitter.

Även amaryllisen får en enkel inramning, blommorna talar för sig själv!

Lite ruffigt & rostigt med kottar som enda accessoar!

En klassiker hos mig, lerkruka med patina! Och så en liten tomte som får hålla sällskap, gjord i fimolera.

En enkel grupp med lite bling.

Och med lite mossa över klädde jag en fin halmstomme. Lät lappen hänga kvar, den passade så fint :0)
I övrigt har vi haft en lugn söndag, min med babyinnehåll.

1. Jag har tecknat gravidförsäkring, så där lite sent. Hade glömt bort den helt!

2. Jag har satt ihop en lista till förlossningsväskan och börjat leta upp de saker vi behöver. Bland annat uppe på vinden, där filtar, stofbleer och vissa småsaker låg. Ska handla ekologiska våtservietter & blöjor i veckan. Börjar ju närma sig ganska snabbt och jag har noll koll på vad man behöver & var sakerna är, andragångsföderska? Absolut! ;0)

3. Sen har jag skrivit förlossningsbrev, tänkte först att jag inte behövde något men när jag googlade fanns det vissa punkter jag fastnade för, som att jag inte vill sättas igång med Cytotec och att Niklas svimmar när han ser sprutor. Det är så mycket som kan hända under en förlossning, som man inte kan påverka, så jag tänker så här:

- Profylax & vetevärmare var ett bra stöd sist, så det använder vi även denna gång.
- Sterila kvaddlar var gräsligt smärtsamt, så nej tack denna gång.
- Kan tänka mig att testa akupunktur.
- Och så vill jag undvika epiduralen om det går, men sist var jag så borta av smärta & tappade kontrollen helt så då var epidural himmelriket.
- Jag hoppas helt enkelt på en lite snabbare, naturlig förlossning, där jag slipper kejsarsnitt & att spricka för mycket.
- Men viktigast är att lillan kommer ut, frisk & hel, eller hur?

Nu ska jag äta lunch & sen hämta Nellie, ha det så fint!

Inga kommentarer: